Siirry pääsisältöön

Ruokapäiväkirja #2

Maanantai 7.8.2017

Aamupala:
  • 3 dl ruispuuroa + 1 dl hilloja
  • 1 viipale paahtoleipää + margariini + viipale juustoa + viipale kalkkunaleikkelettä
  • Elovena Tumma suklaa -välipalakeksi
  • lasi rasvatonta maitoa
huomatkaa varpaat :D


Lounas:
  • 2 viipaletta paahtoleipää margariinilla, joiden välissä 2 paistettua kananmunaa
  • salaattia + 1 rkl oliiviöljyä
  • lasi cashewjuomaa
valitettavasti unohdin ottaa lounaasta kuvan...



Välipala:
  • 150 g Valion kreikkalaista jogurttia (maussa uuniomena)
  • kiivi
  • viipale paahtoleipää + margariini + viipale kalkkunaleikkelettä
  • lasi cashewjuomaa


Päivällinen:
  • aasialaistyylistä Quorn-wokkia
  • viipale paahtoleipää + margariini
  • salaattia + 1 rkl oliiviöljyä
  • lasi cashewjuomaa


Ylimääräistä:
  • KitKat Chunky -suklaapatukka
Tää oli aivan ihanaa <3 Suosittelen, jos tykkäät maapähkinävoista!


Iltapala:
  • 1 dl muromysliä
  • soijajugurttia
  • omena
  • lasi vettä


Liikunta:
  • 1 h pyöräilyä (n. 13 km)
  • 1,5 h reipasta kävelyä koiran kanssa

Tähän asti postauksia on tullut noin joka toinen päivä, koska olen ollut kesälomalla. Nyt asia kuitenkin muuttuu, sillä aloitan lukion huomenna. Postauksia tulee tästä eteenpäin kaksi kertaa viikossa. Joka toinen viikko tulee Ruokapäiväkirja-postaus. Muistakaa, että haluamiaan postauksia saa ja pitää ehdottaa! Siten tiedän, että millaisia postauksia nimenomaan te lukijat haluatte :)
Toivottavasti tykkäsitte postauksesta!

Kommentit

  1. Voi apua!! Tuo sun päivän ruokamäärä suhteutettuna liikuntaan on aivan liian pieni. Joo se auttaa ehkä just ja just ylläpitämään painoa, mutta ei lisäämän sitä. Tuolla liikuntamäärällä voisit huoletta syödä melkeimpä mitä vaan ja älyttömän paljon! Hyvä että tuon verran kuitenkin syöt, tsemppiä!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi!
      Minulla on punnitus parin viikon päästä maanantaina, jolloin tehdään tarpeen mukaan lisäyksiä ateriasuunnitelmaan. Pitää varmaan yrittää itsenäisesti lisätä syömistä, olemmekin tänään menossa kavereiden kanssa piknikille :)
      Kiitos huolenpidosta <3

      Poista
  2. Tasapainoisen ja monipuolisen näköisiä aterioita! Määrällisesti ei tosin paljon. Onko sinulla käytössä vielä ateriasuunnnitelma? Ja näitä ruokapäiväkirjapostauksia on kiva lukea. Mukavaa päivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi!
      Minulla on käytössä ateriasuunnitelma, jonka löydät blogistani sivulta "ateriasuunnitelmani" > ateriasuunnitelma 2, mutta sovellettuna.

      Poista
  3. Luin sun blogia vähän ja pakko sanoa, että hienoo kun uskallat kirjottaa näin aroista aiheista. Mullakin on ollut joskus lieviä syömishäiriön oireita ja osaan samaistua sun tuntemuksiin aika hyvin. Näistä asioista pitääkin puhua, ettei kukaan jää yksin ongelmiensa kanssa. Jään seuraileen tätä blogia!♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi!
      Sen takia tätä blogia kirjoitankin, että syömishäiriöistä puhuttaisiin enemmän ja muut kaltaiseni saisivat tukea. Olisin kaivannut tämän tyyppisiä blogeja enemmän syömishäiriöni pahimpina aikoina...

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm