Siirry pääsisältöön

Ruokapäiväkirja #4 + myday #1

Tähän postaukseen olen liittänyt teidän toiveestanne myös vähän kuvia päivästäni. En kauhean paljon kuvia muistanut ottaa, mutta toivottavasti se ei haittaa!

Keskiviikko 13.9.2017

Aamupala:
  • n. 3 dl 4-viljan puuroa + n. 1 dl hilloja
  • 1 viipale paahtoleipää + margariini + juusto + viipale kalkkunaleikkelettä
  • kourallinen cashewpähkinöitä
  • lasi rasvatonta maitoa


Aamutoimien jälkeen lähdin pyöräilemään kouluun n. klo 7:25.


Välipala 1:
  • Elovena tumma suklaa -välipalakeksi



Lounas:
  • salaattia / kasviksia + salaatinkastiketta
  • täysjyväpastaa + tonnikalakastiketta
  • 1 viipale ruisleipää + margariini
  • lasi rasvatonta maitoa


Välipala 2:
  • pieni kana-ananas-aurajuustopitsa
  • omena
  • 2,5 dl soija-suklaajuomaa


Pääsin koulusta 15:45, minkä jälkeen menin kaupungille ostoksille. Olin kotona vähän ennen viittä.


Päivällinen:
  • täysjyväpastaa + kastiketta (purkkilihaa/nötköttiä ja kidneypapuja)
  • salaattia + öljyä
  • sämpylänpuolikas + margariini + kasainvälisiltä markkinoilta ostettua hollantilaista pestojuustoa
  • lasi cashewjuomaa
Ehdin syödä jo vähän ennen kuin otin kuvan...


Sitten tein läksyjä ja harjoittelin koeviikkoa varten. Kävin myös noin puolen tunnin juoksulenkillä, ja se oli oikeasti tosi kivaa pitkästä aikaa!


Iltapala:
  • Pirkan kreikkalainen jogurtti hillolla
  • 1 viipale paahtoleipää + margariini + juustoa
  • omena
  • lasi cashewjuomaa


Liikunta:
  • n. 13.5 km / 45 min pyöräilyä (kouluun ja takaisin)
  • n. 30 min juoksulenkki


Nyt en tiedä, että teinkö virheen kun jätin pitkän matikan ja fysiikan pois, koska ne sujuvat jo paremmin kuin alussa. En kyllä viitsisi mennä opolle laittamaan taas tulevia jaksoja ihan uusiksi, enkä tiedä että haluanko edes. Äh...
Toivottavasti tykkäsitte postauksesta <3

Kommentit

  1. Näyttää kyllä todella pieniltä noi illallinen + iltapala :/ Toivottavasti syöt tarpeeksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi!
      Noudatan pääsääntöisesti ateriasuunnitelmaani ja syön osittain nälkäsignaalieni mukaisesti. Ota huomioon, että ehdin syödä päivällisestäni osan ennen kuin muistin ottaa kuvan.

      Poista
  2. Ensinnäkin haluan sanoa, että blogisi blogisi on aivan mahtava!!🖤 Se on auttanut minua, ja varmasti muitakin paljon.

    Jäin vain miettimään, olisiko päivällisellä pitänyt uuden ateriasuunnitelmasi mukaan olla 2 viipaletta leipää. Korjaa toki, jos olen väärässä, tiedän vain omasta kokemuksesta, kuinka helposti sattuu ajattelemaan, että " ei yhdellä leivällä väliä", vaikka oikeasti juuri sitä syömishäiriö haluaa...

    Näät selvästi vaivaa postauksiin, ja niitä on ilo lukea! Mukavaa syksyn jatkoa☺️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi!
      Ihana kuulla, että blogistani on ollut apua! Juuri sen takia sen perustinkin, että voisin auttaa muita ja tarjota vertaistukea + totta kai itse tykkään postausten tekemisestä.
      Kyllä, uudessa ateriasuunnitelmassani on 2 viipaletta leipää, mutta minulle on sanottu että kun siltä tuntuu, voin alkaa noudattaa myös omia nälkäsignaaleja syömisessä. Uskallan luottaa niihin jo jonkin verran ja syön aina kaksi viipaletta leipää kun siltä tuntuu. Eilen en ollut yhtään nälkäinen (vaan aika täynnä) päivällisaikaan, joten söin vain yhden leivän.
      Ihanaa syksyä myös sinulle <3

      Poista
  3. Musta tää näyttää ihan hyvältä :) ei kyllä käy kateeksi tuo sun koulumatkan pituus :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ootko muuten kattonu tän sita salmisen uuden videon: https://m.youtube.com/watch?v=1TMQWuLZxfM Suosittelen!

      Poista
    2. Kiitos kommentistasi!
      Ei tuo koulumatka kauhean paha loppujen lopuksi edes ole :D Oon käynyt katsomassa ja oli kyllä hyvä video!

      Poista
  4. Kiva postaus jälleen!!
    Ensinnäkin olen ylpeä siitä, että ylipäätään pystyt noudattamaan säännöllistä ateriarytmiä ja syömään annoksesi. Mutta kun katson liikunnan määräsi ja päivän annoksia, niin mieleeni tulee suunnaton huoli. Olen samassa tilanteessa (tosin painoni on vielä hieman alipainon puolella) ja syön valehtelematta 2xannoksesi, lisäksi liikuntaa en harrasta vielä yhtään. Sanoisin sinulle, että mikään ei ole sinulle liikaa. Rohkeasti vaan lisäämään annoskokoja, ettei kehosi mene taas säästöliekille. Tsemiä!!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi!
      Moni muukin on ilmaissut saman huolen kuin sinä. Ateriasuunnitelmanni on laadittu ravitsemusterapeutin kanssa, joka on ottanut just mun tarpeet huomioon ja tehnyt myös aiemmat tätä nykyistä pienemmät ateriasuunnitelmat. Painoani seurataan kerran kuussa ja ateriasuunnitelmaan tehdään tarvittaessa muutoksia. Lisäksi syön herkkuja viikoittain, esim. tänä viikonloppuna söin suklaalevyn. Olen siis itse luottavaisin mielin, ja toivon että myös te olette :)

      Poista
  5. Kiva postaus! Löysin sun blogin ihan sattumalta ja oon saanut täältä paljon vertaistukea omaan toipumiseen. Tämän tyylisiä blogeja pitäis olla enemmän, sitä aitoa elämää, fiiliksiä ja toipumisen ylä- ja alamäkiä.

    Itse olen vasta viimeaikoina päässyt kunnolla paranemisen tielle ja pelottaa, että noudattamalla mun jättimäistä ateriasuunnitelmaa mun paino räjähtää käsiin. Jostain pitäis se viimeinen rohkeus kaivaa vielä esiin..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi!
      Ihana kuulla, että blogistani on ollut apua! Juuri sen takia tämän blogin perustinkin.
      Ensinnäkin, on todella mahtavaa että olet alkanut parantumaan! Lupaan, että painosi ei ''räjähdä käsiin''. Oma painoni aina ateriasuunnitelmaa suurennettaessa nousi hetken (nesteiden/turvotuksen vuoksi) nopeasti, mutta painonnousu hidastui aina ja joskus paino jopa laski. Ole rohkea, se kannattaa!

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm