Siirry pääsisältöön

Ruokapäiväkirja #5

Tiistai 26.9.2017

Aamupala:
  • n. 3 dl puuroa + n. 1 dl kiisseliä + n. 2 rkl proteiinijauhetta
  • viipale ruisleipää + margariini+ juustoa + viipale leikkelettä
  • lasi rasvatonta maitoa

Välipala 1:
  • myslipatukka

Lounas:
  • riisiä + broilerikastiketta
  • puolikas sämpylä + margariini
  • salaattia/kasviksia + 1 rkl salaatinkastiketta
  • lasi rasvatonta maitoa

Ylimääräistä:
  • suklaapatukka


Välipala 2:
  • viipale paahtoleipää + margariini + juustoa
  • n. 2 dl vaniljajogurttia
  • banaani
  • lasi kookosjuomaa

Päivällinen:
  • riisiä + lohta + jogurttikastiketta
  • salaattia + öljyä
  • viipale leipää + margariini + juusto
  • lasi kookosjuomaa

Iltapala:
  • 1 dl mysliä + vaniljajogurttia
  • kiivi
  • lasi vettä

Liikunta:
  • yhteensä n. 50 min / 13 km pyöräilyä

Pahoittelen hiljaisuutta blogin puolella. Minulla oli koeviikko, joten se vei paljon aikaani. Nyt palaan taas normaalin 2 postausta / viikko. Toivottavasti tykkäitte postauksesta <3

Kommentit

  1. Jes hyvä salla!! Viime ruokapäiväkirja postaukseen kommentoin huolestuttavan pienistä annoksistasi. Nyt on pakko sanoa, että tässä postauksessa kaikki on kunnossa, mahtavaa!! Tuntuu, että pystyt pikkuhiljaa kasvattamaan annoksiasi ja ylimääräistäkin on. Oon ylpeä susta, jatka samaan malliin!! :)
    Ps. Oon sua kolme vuotta vanhempi ja muuttanut tänä syksynä yksin Rovaniemelle asumaan opiskelujen perässä. Olisi mahtavaa päästä juttelemaan vertaisen kanssa, kerta me nyt ymmärtääkseni melko lähekkäin asutaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi <3
      Joo, olen alkanut kiinnittämään huomiota annoskokoihin ettei ne epähuomiossa pienene. Olisi kyllä kieltämättä kiva jutella joskus kanssasi :)

      Poista
    2. Mun pitäis varmaan uskaltautua laittamaan sulle viestiä ig:n puolella. Ehkä ennen joulua ;)

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm