Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on 2018.

Terveelliset elämäntavat paranemisen jälkeen

Hei taas pitkästä aikaa! Tässä postauksessa kerron oman näkemykseni siihen, kuinka ''terveellisesti'' voi tai kannattaa pyrkiä elämään, kun paranemisprosessi on päättynyt tai ainakin lopuillaan. Toivon, että olette kärsivällisiä väljästä postaustahdista huolimatta. Minulla on tällä hetkellä tosi kiireinen elämä, mutta älkää huoliko. Kirjoittelen kyllä edelleen aina kun suinkin ehdin :) Määritellään ensinnäkin, mitä tarkoitan sillä, että henkilö on (lähes) parantunut syömishäiriöstä. Itse määrittelen parantuneen henkilön niin, että ainakin seuraavat ''merkit'' täyttyvät: henkilö on saavuttanut hyvinvointipainonsa ja pysytellyt siinä jo jonkin aikaa henkilön fyysinen terveys (esim. kuukautiset) on kohdallaan henkilö ei ajattele ruokaa 24/7, vaan pakkomielteiset ajatukset ovat enemmänkin kaukainen muisto henkilö osaa pääasiassa syödä ja liikkua kehoaan kuunnellen ja sopivan rennosti fyysisten oireiden lisäksi myös psyykkiset oireet ovat (ainakin lä

Suosikit #2 - Välipalat

Pitkästä aikaa taas uutta postausta! Kuten sanoin, postaustahti tulee jatkossa olemaan hieman harvempi, mutta tämä postaus kyllä viivästyi enemmän kuin oli tarkoitus. Olen pahoillani siitä. Rehellisesti sanottuna koin henkisen romahduksen vähän aikaa sitten, mutta suunta on taas parempi. Kaikki on siis jälleen ihan hyvin eli ei hätää! Ehkä avaan tätä asiaa jossakin toisessa postauksessa sitten enemmän. Nyt ajattelin esitellä omia lemppari väli- ja iltapalojani kuvien kera. 1. Granola + jogurtti Syön välipalaksi ylivoimaisesti useimmiten granolaa maustamattoman jogurtin kera. Kylkeen teen usein voileivän ja välipalla syön tietty aina myös hedelmää! Lempparigranolat Suomesta on ehdottomasti Paulunsin kaneli-manteli-omena sekä Risentan ananas-chia-manteli. 2. Banaanilätyt Kun on aikaa ja jaksan, teen usein välipalaksi banaanilättyjä. Yhden annoksen ainekset: yksi banaani, 1 dl kaurahiutaleita, kaksi kananmunaa ja esim. kanelia ja/tai kardemummaa oman maun mukaan. Aineks

Vain muutos on pysyvää

Tänään on taas aika kertoa vähän, mitä minulle kuuluu ja missä ollaan oikein menossa. Mahtunee tähän postaukseen myös vähän pohdintaa tulevaisuuden suhteen. Taas ollaan nimittäin muutosten äärellä. Mulla on mennyt jo pidemmän aikaa hyvin etenkin syömishäiriön suhteen. Painoni on menossa oikeaan suuntaan, en enää juuri rajoita syömisiäni, uskallan myös herkutella eli syömiseen on tullut joustavuutta, pystyn pitämään lepopäiviä, eikä ruoka muutenkaan pyöri enää ajatuksissani 24/7. Olen siis koko ajan menossa kohti terveempää suhdetta ruokaan, liikuntaan, lepoon ja omaan kehooni. Siksipä minusta nyt on oikea aika ottaa taas yksi askel terveempään elämään. Tällä kertaa se tarkoittaa poistumista instagramin recovery-yhteisöstä, jonka aktiivinen jäsen olen ollut jo puolitoista vuotta. Miten muka voisin kokonaan parantua ja olla ajattelematta ruokaa tai syömishäiriötäni, kun somessa vastassani on päivittäin ruokakuvien, itkuisten vuodatusten ja sairaskertomusten tulva? On aika siirtyä eteen

Opiskelu ja stressinhallinta

Minulta on toivottu postausta liittyen opiskeluun ja stressinhallintaan, joten tässä se tulee! Luulen, että tämä on ihanteellinen aika julkaista tällainen postaus, kun alkanutta kouluvuotta on muutama viikko takana ja erilaiset kokeet sekä muut projektit ovat varmasti jo tulleet tutuiksi. Tämä postaus antaa vinkkejä omakohtaisten kokemuksieni pohjalta etenkin lukiolaisia silmälläpitäen, mutta vinkkejä voi soveltaa myös esim. yläasteelle tai ammattikouluun. Näillä vinkeillä voit mahdollisesti vähentää stressiä ja parantaa arvosanojasi :-) Kuva täältä Ihan ensiksi kannattaa miettiä omia tavoitteita. Lähde liikkeelle parista mahdollisesta unelma-ammatistasi. Mitä haluat tehdä isona? Esim. Studentumin ammatinvalintatestistä saa suuntaa-antavan tuloksen sinulle mahdollisesti sopivista aloista. Seuraavaksi mietitään yo-kirjoituksia. Mitä sinun kannattaa kirjoittaa unelma-ammattiasi ajatellen? Itselläni on kaksi unelma-ammattia: eläinlääkäri tai psykologi. Siispä aion kirjoittaa äidin

Mutkia matkassa #2 - Painon jakautuminen

Tänään on aika jatkaa Mutkia matkassa -sarjaa . Minun piti kirjoittaa ja julkaista tämä postaus jo viime viikolla, mutta olen ollut todella kiireinen mm. koeviikonn vuoksi. Olen joka tapauksessa pahoillani viivästyksestä. Kuitenkin, tämän postauksen aihe on (otsikon mukaisesti) painon jakautuminen. Pahoittelen, että postauksessa on myös aiheeseen liittymättömiä kuvia, Minulla ei ole kauheasti bodycheck-kuvia enk muutenkaan kauhean vähäpukeisia kuvia viitsi tänne laittaa :D Jälleen kerran minun täytyy taas suositella lukemaan Free Your Self -blogin postauksen aiheesta, mikäli haluatte tietää siitä tarkemmin. Itse kirjoitan tämän postauksen lähinnä omien kokemuksieni pohjalta, mitään tästä aiheesta välttämättä oikeasti tietämättä :D Jos painonnousuun liittyvät asiat mietityttävät sinua, suosittelen juttelemaan asiasta ammattilaisten kanssa. Yksi pelottavimmista asioista paranemisessa on painon nostaminen. Samalla se on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista, sillä alipainoisena et

Mitä syön viikonloppuna? #1

Lupailin teille vähän erikoisempaa ylimääräistä postausta aiemmin tällä viikolla, joten tässä se tulee! Alunperin minun oli tarkoitus tehdä Fear Food Challenge, mutta se nyt meni vähän pieleen sattuneista syistä. No, tänäkin viikonloppuna haastan itseäni, mutta pienemmässä mittakaavassa. Päätin siis aloittaa uuden postaussarjan (jälleen kerran), joka kantaa nimeä Mitä syön viikonloppuna? jossa siis kerron, mitä minulla tulee syötyä aikavälillä perjantai-illlasta sunnutai-iltaan. Tästä saa ehkä vähän kokonaisvaltaisemman ja realistisemman kuvan mun syömisistä, kuin vain yhden päivän perusteella. Perjantai 31.8 Iltapala klo 21:00 yksi pint (=5 dl) Breyersin vaniljajäätelöä omena Lauantai 1.9 Aamupala klo   8:30 kaksi viipaletta ruisleipää avocadolla soijajogurtti lasi maitoa Lounas klo 11:30 Kokkikartanon nyhtökaurapasta viipale kauraleipää margariinilla miniluumutomaatteja lasi maitoa Välipala klo 15:00 viineri Päivällinen klo

Suosikit #1 - Recovery edition

Ajattelin jälleen aloittaa uuden postaussarjan, jossa sen nimen mukaisesti esittelen suosikkejani. Tällä kertaa vuorossa on ''recovery edition'', eli esittelen kirjoja, blogeja, yms, jotka ovat jollakin tapaa auttaneet minua paranemisprosessissani. Jenni Pääskysaari: Tyttö sinä olet... Tämä kirja on täynnä tsemppaavia ja lohduttavia sanoja, jotka todellakin koskettavat teini-ikäisiä tyttöjä. Kirja todellakin on kuvauksensa mukaisesti ''voimakirja kaikille tytöille''. Mukana on myös kirjoituksia inspiroivilta naishenkilöiltä eri aiheista. Sarah Ford: Ole yksisarvinen Kummitätini osti tämän minulle ''salaa'' Interrailin jälkeen Helsingistä. Ja onneksi osti, koska tämän kirjan lukemisesta tulee väkisinkin hyvälle mielelle! Kirja on täynnä mietelauseita, jotka saattavat auttaa näkemään maailman positiivisemmin. ''Ole yksisarvinen ja kulje kadun aurinkoista puolta!'' Pippa Laukka ja Iina-Sofia Karonen: Luon

Miten olla itselleen armollisempi?

En ole varmastikaan väärässä väittäessäni, että monille syömishäiriötä sairastaville (ja muillekin ihmisille) täydellisyydentavoittelu voi olla varsinainen ongelma. Tässä postauksessa ajattelinkin kertoa vähän omia kokemuksiani ''perfektionismista'' ja antaa myös vinkkejä siihen, miten olla itselleen edes vähän armollisempi. Nykyajan yhteiskunta vaatii ihmiseltä todella paljon. Pitäisi syödä puhtaasti, treenata tietyllä tavalla, olla tikissä, elää mahdollisimman terveellisesti, olla koko ajan tavoittelemassa jotakin. Koko ajan pitäisi asettaa uusia tavoitteita ja pyrkiä olemaan parempi versio itsestään. Vaikka tietyllä tapaa suvaitsevaisuus ja erilaisuuden arvostaminen lisääntyy, ainakin joissakin asioissa on vieläkin hyvin mustavalkoiset raamit ''oikealle'' ja ''hyväksyttävälle''. Kaikkialta tulee informaatiota siitä, miten asiat tulisi tehdä ja millainen tulisi olla. Ei siis ihmekään, että monen pää menee pyörälle. Kuitenkin usein its

Uusia tuulia

Kuten varmasti tiedätte, elämässäni on tapahtunut viime aikoina aika paljonkin muutoksia. Tässä postauksessa haluaisin kertoa vähän tarkemmin, miten elämä on lähtenyt näiden muutosten keskellä sujumaan. Päätimme kesäkuussa muuttaa isompaan omakotitaloon, sillä 100-neliöinen, kolmen makuuhuoneen talomme oli auttamatta liian pieni viidelle ihmiselle, kahdelle kissalle sekä isolle koiralle. Laitoimme siis talomme myyntiin ja aloimme samalla katsella meille sopivia taloja. Olimme todella onnekkaita, sillä sen lisäksi että löysimme meille sopivan talon todella nopeasti, saimme myös oman talomme myytyä kuukaudessa. Oliko syy hyvässä välittäjässä vai hyvässä talossa, kuka tietää :D Muuttojärjestelyt olivat käynnissä koko kesän, ja viime viikon keskiviikkona 8.8 aloimme vähitellen siirtää tavaroitamme uuteen kotiin. Sunnuntaina 12.8 muutto oli jo ohitse. Uusi talomme on 80-luvun kaksikerroksinen puutalo, joka sijaitsee rauhallisella alueella loistavien ulkoilumahdollisuuksien sekä luontopo

Ruokapäiväkirja #11 + kuuluumisia

''Pitkästä aikaa'' parin kuukauden tauon jälkeen taas ruokapäiväkirjaa, tällä kertaa lukion toisen vuoden ensimmäiseltä koulupäivältä :) Keskiviikko 8.8.2018 Aamupala klo 8:15 n. 3 dl 4-viljan puuroa + vadelmahilloa + cashewpähkinöitä viipale paahtoleipää margariinilla ja juustolla 200 g porkkanakakkujogurttia lasillinen vettä Lounas klo 11:20 kaksi palaa pinaattipannaria + puolukkakermaviiliä salaattia / kasviksia + kastiketta viipale ruisleipää margariinilla lasi maitoa Välipala klo 14:00 1 dl granolaa + maustamatonta jogurttia Elovena-välipalapatukka omena lasillinen vettä   Ehdin jo syödä osan myslistä ja jogurtista ennen kuin otin kuvan... Päivällinen klo 17:00 kylmäsavulohikiusausta viipale paahtoleipää margariinilla salaattia, jossa öljyä lasillinen maitoa Iltapala klo 20:15 2 viipaletta ruisleipää margariinilla ja juustolla Kalinka-jogurtti luumu lasillinen vettä Liikunta py