Siirry pääsisältöön

Välipalavinkkejä

Monella on varmaan sellainen tilanne, että pitäisi syödä säännöllisesti 5-6 kertaa päivässä, eli yleensä siis kolme isompaa ateriaa ja muutama välipala. Kuitenkin varsinkin toisella asteella koulupäivät on usein pitkiä, joten välipalaa pitäsi saada jo koulupäivän aikana. Itselläni ainakin alkaa nopeasti kyllästyttää ottaa mukaan aina vain yhtä ja samaa välipalaksi, joten tässä postauksessa ajattelin jakaa vinkkejäni hyvistä mukaan otettavista välipaloista! Ja nämä ovat siis nimenomaan hyviä sellaisissa tianteissa, kun ruoka pitäisi säilyttää huoneenlämmössä.

Sori että postauksen kuvat on mitä on, en nyt jaksanut hirveesti ruveta tällä(kään) kertaa panostamaan :D


Välipala- ja proteiinipatukat


Aloitetaan tavanomaisella ja tylsällä vaihtoehdolla :D Kaupat pursuilevat erilaisista välipala- ja proteiinipatukoista, joten on ihme jos ei löydy itseä miellyttäviä vaihtoehtoja. Erilaiset patukat on tosi käteviä on-the-go-välipaloja, vaikka itse olenkin jo niihin vähän kyllästynyt... Yksi patukka on turhan kevyt välipala, mutta oma kestosuosikkini patukka + banaani on aika toimiva kombo! Mun lempparipatukoita on varmaankin CLIF-patukat <3


Hedelmät / hedelmäsoseet


Ehdottomasti liian kevyt välipala yksinään, mutta hedelmät sekä erilaiset hedelmä- ja marjasoseet sopivat minkä tahansa välipalavaihtehdon kylkeen. Itse haluan ehdottomasti joka aterialla jotakin kasviksia/hedelmiä/marjoja, joten välipalaltani löytyy aina hedelmää, piste :D


Voileivät


Onko mitään parempaa kuin tuhti voileipä omilla lempparitäytteillä? Niinpä, ei minunkaan mielestäni! Suosittelen jättämään leikkeleet välistä jääkaapin puuttuessa, mutta muuten vain taivas on rajana. Omaan herkkuleipääni laitan kasvipohjaista levitettä, juustoa, reilusti kasviksia ja ehkä jotain kastiketta, tms. Eväsleipä kannattaa kääräistä paksuun folio- tai kelmupakettiin ja viimeistään kylmäkalle varmistaa säilymisen ja makoisan leivän myös monen tunnin päästä :D


Pähkinät


Pähkinät on ihan superhyviä, terveellisiä ja niistä saa paljon energiaa! Kourallinen tai pari pähkinöitä (miksei enemmänkin) on täydellinen aamupäivän välipala tai osa iltapäivän välipalaa. Omia lemppareitani on ehdottomasti cashewpähkinät. Nam <3


Proteiinivanukkaat


Proteiinivanukas on superhyvä valinta, jos haluaa jotakin maitotuotteen tapaista, joka säilyy huoneenlämmössäkin. Ihan parasta niiden pähkinöiden ja/tai hedelmien kanssa, ja pitää hyvin nälkää! Oma lempparimakuni on varmaankin perinteinen vanilja.


Riisi- ja maissikakut


Perinteiset riisikakut ovat ehkä vähän puisevia, mutta onneksi makuvaihtoehtoja riittää! On pelkällä merisuolalla tai yrteillä maustettuja, on juuston ja pitsan makuisia sekä suklaalla päällystettyjä riisikakkuja... Jos kuivat riisikakut ei innosta, väliin voi aina laittaa margariinia, nutellaa tai muuta sopivaa, ja kääräistä pakettiin :D


Suklaapähkinät


Aivan täydellinen tuote: suklaalla päällystetyt pähkinät! Todella maistuva ja energiatiheä välipala arjen herkkuhetkiin. Kuvan välipala oli muuten ehkä paras ikinä <3


Herkut


Varmasti kaikille syömishäiriöön sairastuneille herkuttelu on vaikeaa, mutta itselleen kannattaa sallia herkkuhetkiä myös arkipäivisin (minullekin vaikeaa). Jos pidät vaikka perjantaina herkkupäivän, mikset ottaisi karkkipussia tai suklaalevyä mukaan kouluun ja piristäisi itseäsi keskellä harmaan tylsää ja puuduttavaa koulupäivää? Itse joskus ostan koulun kahvilasta jälkkäriksi tai välipalaksi jonkin ihanan leivoksen, se piristää koulupäivää kummasti :D


Monet näistä vinkeistä olette varmasti jo kuulleet, mutta toivon, että saitte tästä postauksesta edes jotakin uusia välipalaideoita. Itse monesti yhdistelen näistä itselleni maittavan kokonaisuuden, vähän kuin palapeliä kokoaisi :D Muistakaa, että jos teillä on tarkkaan noudatettava ateriasuunnitelma ja teidän pitää vielä nostaa painoa, niin syökää sen atsin mukaan että saatte tarpeeksi energiaa! Tämän postauksen vinkit saattavat sopia paremmin jo normaalipainoisille ihmisille ja/tai niille, jotka saavat jo käyttää omaakin harkintaa aterioiden koostamisessa/koossa.

Toivottavasti tykkäsitte postauksesta <3 Haluaisitteko ensi viikonloppuna myday + ruokapäiväkirja -postauksen päivältä, jona olemme menossa koiranäyttelyihin? Vai haluaisitteko mieluummin samanlaisen postauksen sitä seuraavana viikonloppuna, jolloin olen kaverini kanssa Tampereella pääsiäistä viettämässä?

Kommentit

  1. Tää oli kiva postaus! Lisää tän tyyppisiä :) Ja ruokapäiväkirja koiranäyttelypäivältä olis kiva kans!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi <3
      Tosi kiva, että pidit postauksesta! Voisin todellakin tehdä lisää tämän tyylisiä postauksia, jos ideoita riittää :D Ruokapäiväkirja on kyllä niin mukava ja helppo toteuttaa, et saatan laittaa sellaisen tulille taas ensi viikonloppuna...

      Poista
  2. Tee molemmista my day!

    VastaaPoista
  3. Kiva postaus Salla! Miksi muuten proteiinirahka eikä tavallinen? Onko sun syömishäiriön oireena ikinä ollut syödä mielummin proteiinipitoista ruokaa kuin hiilareita, vaikka kaloreita olisi saman verran?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi <3
      Sen takia proteiinirahka, että ne säilyvät usein myös huoneenlämmössä avaamattomina, kun taas normaalit rahkat pitää usein säilyttää jääkaapissa. Ja on joskus ollut tuota proteiinien suosimista hiilarien kustannuksella...

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm