Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on huhtikuu, 2018.

Osasto Q&A

Pyysin teitä lähettämään Instagramissa kysymyksiä liittyen osastohoitoon. Taustatietoina sanottakoon sen verran, että jouduin siis 24.4.2017 (eli tasan vuosi sitten) LKS:n lasten sisätautien osastolle, mistä minut siirrettiin psykiatriselle avo-osastolle 9.5.2017. Olin osastojaksoni aikana yhden viikonlopun kotilomilla ja loppullisesti kotiuduin 12.5.2017. 1. Oliko sulla osastolla pakkoliikuntaa ja söitkö kaikki ateriat? Totta kai olisin halunnut liikkua/treenata, mutta valvonnan ja myös oman päätöksen vuoksi en pakkoliikkunut osastolla. Söin myös kaikki ateriat. Minä odottamassa siirtoa psykiatriselle osastolle 2. Pahin/kauhein juttu osastolla? Puhelinaikojen lisäksi ihan vain yksinkertaisesti se, että turvalliseksi muodostuneiden käyttäytymismallien toteuttaminen estettiin: piti syödä paljon enemmän, siitä seurasi turvotusta ja vatsavaivoja, liikunta kiellettiin, olin erossa perheestäni ja kavereistani, jouduin olemaan neljän seinän sisällä, jne... Kun oli tyls

Lempparireseptini #1

Ajattelin aloittaa tällaisen uuden postaussarjan, jossa esittelen omia lempparireseptejäni aina sitä mukaa, kun jotakin jakamisen arvoista löytyy! Idean tähän sain eräältä lukijaltani. Tämän postauksen katkarapuwokki on todella helppo ja nopea valmistaa, vaikkakaan sen kaikkia ainesosia ei varmaankaan kotoa valmiiksi löydy :D Katkarapuwokki aasialaisittain neljälle  2-3 levyä riisinuudelia 200-300 g jättikatkaravunpyrstöjä (Voi halutessaan korvata myös esim. Quornilla, tofulla tai kanalla. Huomioi kuitenkin, että esim. kana pitää kypsentää huolellisesti ensimmäisenä, kun taas Quorn/tofu voidaan valmistaa katkaravun tavoin.) n. 200-300 g wokvihanneksia (tuoreita tai pakaste) 1 tölkki kookosmaitoa soijakastiketta 2-3 rkl maapähkinävoita 1-2 rkl mango-curry- tai wokmausteseosta mututuntumalla tummaa maizenaa tai muuta suurustetta öljyä 1) Paista wokkivihanneksia hetki pannulla öljyssä. Lisää katkaravut ja mausteseos. Paista, kunnes vihannekset ja katkaravut ovat sulaneet/

(Jälleen kerran) uusi ateriasuunnitelma

Kävin tosiaan tänään aiemmin taas neljän kuukauden tauon jälkeen ravitsemusterapeutilla. Sain uuden (neljännen) ateriasuunnitelman, jonka ajattelin nyt esitellä tässä postauksessa. Muistuttaisin vielä, että ei kannatta vertailla omaa atsia tähän, koska ne ovat henkilökohtaisia! Tämä ateriasuunnitelma on siis laadittu omaan pituuteeni (n. 168 cm), liikuntamääriini (n. 1-3 h /päivä) ja painonnostotavoitteeseeni (+ 2-4 kg) sopivaksi. Aamupala lautasellinen (3 dl) puuroa + kiisseliä/marjoja 1 viip. leipää + margariinia + 2 viip. juustoa + kasviksia lasi maitoa tai muu maitotuote kananmuna / kourallinen pähkinöitä / lasillinen tuoremehua Koulupäivinä aamupäivän välipalana välipalakeksi, tms. Lounas 1/3 lautasellista perunaa / riisiä / pastaa (esim. 3-4 perunaa) 1/3 lautasellista kasvisruokaa tai kalaa TAI lautasellinen (3 dl) keittoruokaa TAI 3,5 dl laatikkoruokaa salaattia / kasviksia + 1 rkl salaatinkastiketta / öljyä 2 dl maitoa 2 viip. leipää + marga