Siirry pääsisältöön

(Jälleen kerran) uusi ateriasuunnitelma

Kävin tosiaan tänään aiemmin taas neljän kuukauden tauon jälkeen ravitsemusterapeutilla. Sain uuden (neljännen) ateriasuunnitelman, jonka ajattelin nyt esitellä tässä postauksessa. Muistuttaisin vielä, että ei kannatta vertailla omaa atsia tähän, koska ne ovat henkilökohtaisia! Tämä ateriasuunnitelma on siis laadittu omaan pituuteeni (n. 168 cm), liikuntamääriini (n. 1-3 h /päivä) ja painonnostotavoitteeseeni (+ 2-4 kg) sopivaksi.


Aamupala

  • lautasellinen (3 dl) puuroa + kiisseliä/marjoja
  • 1 viip. leipää + margariinia + 2 viip. juustoa + kasviksia
  • lasi maitoa tai muu maitotuote
  • kananmuna / kourallinen pähkinöitä / lasillinen tuoremehua
Koulupäivinä aamupäivän välipalana välipalakeksi, tms.

Lounas
  • 1/3 lautasellista perunaa / riisiä / pastaa (esim. 3-4 perunaa)
  • 1/3 lautasellista kasvisruokaa tai kalaa
TAI
  • lautasellinen (3 dl) keittoruokaa
TAI
  • 3,5 dl laatikkoruokaa
  • salaattia / kasviksia + 1 rkl salaatinkastiketta / öljyä
  • 2 dl maitoa
  • 2 viip. leipää + margariinia

Välipala
  • koulupäivinä esim. banaani + pähkinöitä
kotona:
  • 2 viip. leipää + margariinia + juustoa + kasviksia TAI 2 karjalanpiirakkaa TAI 1 dl mysliä
  • hedelmä
  • lasi maitoa / purkillinen jogurttia tai viiliä / mukillinen kaakaota

Päivällinen
  • kuten lounas
  • keittoruoan kanssa lisäksi leivällä juustoa

Iltapala
  • 1 dl mysliä + jogurttia / jotain muuta yhtä energiapitoista
  • hedelmä
  • treenipäivinä lisäksi 1-2 viip. leipää päällisineen

Muuta:
  • On ok syödä joka päivä lisäksi herkkuja.
  • Yllä oleva vähimmäismäärä syömisestä, enemmänkin saa syödä.


Tässä oli siis mun tuore ateriasuunnitelma, jota nyt noudatan jonkin aikaa. Olen aika luottavaisilla mielin, vaikka tietysti ruokamäärien lisääminen aina kauhistuttaa vähän. Kuulisin mielelläni mielipiteitänne atsistani. Oletteko kokeneet ravitsemusterapian hyödyllisenä, ja millaiset atsit teillä on? Toivottavasti tykkäsitte postauksesta <3

Kommentit

  1. Suunnitelma näyttää tosi hyvältä! Nyt vaan pidät kiinni päätöksestä noudattaa tätä. Kroppa ja mieli tottuu nopeasti lisäyksiin ja sen varmasti huomaa positiivisesti myös jaksamisessa :) Ja ei kannata mun mielestä liian nopeesti sitten tulevaisuudessa luopua atsin noudattamisesta. Saanko kysyä, että käytkö ravitsemusterapeutilla H:lla? =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi <3
      Kyllä ajattelin noudattaa suunnitelmaa niin hyvin kuin vain on mahdollista! Olen jo varautunut turvotukseen ja ahdistukseen, mutta ne kyllä vähenevät kun aika kuluu. En usko käyväni ravitsemusterapeutti H:lla :D

      Poista
  2. Mitä mieltä olet atsistasi? Onko sun vaikea noudattaa atsia? Itselläni on todella vaikeaa noudattaa omaani ja se harvoin onnistuu. Jotenki ei luota siihen, että se on sopiva just minulle. Mikä auttaa sua luottamaan atsiisi, olis kiva kuulla kokemuksia.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi <3
      Mielestäni uusi atsini on aika iso, mutta varmasti toimiva ratkaisu tähän tilanteeseeni. Minulle on aina ollut aika helppoa noudattaa atsia (toki vaikeuksiakin on), mikä johtuu varmastikin osittain siitä, että ravitsemusterapeuttini on todella mukava ja osaavan oloinen. Kannattaa muistaa, että ravitsemusterapeutit ovat oman alansa ammattilaisia, eivät mitään puoskareita :D Ainakaan minun atsini eivät ole ikinä tuottneet mitään äkillisiä yllätyksiä, kuten painon hallitsematonta / liian nopeaa nousua, tms. Atsiahan yleensä aina päivitetään tarpeen vaatiessa, eli ei sinua päästetä lihomaan ''liikaa''! Kun pakottaa itsensä noudattamaan atsia, se helpottuu ja huomaa, ettei siitä mitään pahaa aiheudu, päin vastoin...

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm