Siirry pääsisältöön

Miten syön ja liikun kesällä?

Tässä postauksessa ajattelin kertoa ''ruokavalioni'' perusperiaatteista kesällä ateria aterialta ja havainnollistaa tätä myös kuvien avulla. Kerron myös vähän, kuinka paljon liikun ja miten otan liikunnan määrän huomioon ruokamäärissä. (Eräs teistä nimittäin pyysi liikuntalisistä erikseen postausta, mutta minulla ei ole tarpeeksi tietoa tai kokemusta tehdäkseni aiheesta erillisen postauksen.) Jos joku ei vielä tiennyt, syön siis pääsääntöisesti kasvisruokaa, mutta käytän maitotuotteita, kananmunia ja kalaa. Olen siis kai lakto-ovo-pescovegetaristi :D Huhtikuussa tehty ateriasuunnitelma on edelleen runkona syömisissäni, mutta sen kirjaimellinen noudattaminen riippuu aina tilanteesta.


Aamupalani syön lomalla klo 8-10 välillä ja se noudattaa lähes aina samaa kaavaa: lautasellinen puuroa marjoilla tai kiisselillä, viipale leipää täytteillä, annos maitotuotetta ja kourallinen pähkinöitä / kananmuna / toinen täytetty leipä / lasillinen mehua / tms. Aamupala on yksi suosikkiaterioistani ja olenkin aamullä nälissäni melko lailla pohjaton kaivo :D

Esim. tämän päivän aamupala oli tämä + lasillinen vettä...


Syön lounasta lomalla klo 11-13 välillä. Se sisältää lämmintä ruokaa, joka tietenkin vaihtelee hyvinkin paljon, 1-2 viipaletta leipää (keittoruaan kanssa juustolla), salaattia tai kasviksia öljyllä / kastikkeella ja lasillisen maitoa. 

Söin yksi päivä lounaaksi riisiä, nyhtökaurapyöryköitä, salaattia, leipää ja maitoa :)


Välipalan aika koittaa päivästä riippuen klo 13:30-15:00. Suosikkivälipalani on granola tai mysli jogurtilla sekä marjoja tai hedelmä + lasi vettä. 


Päivällistä syön klo 16:30-18:00. Se on oikeastaan täysin samanlainen kuin lounas, eli ei siitä oikeastaan muuta sanottavaa :D

Falafel on mun ikisuosikki <3


Iltapalaa ehdin kiireiltäni syömään klo 20:30-22:30. Tässä kohtaa tyydyn usein tekemään pari voileipää ja nappaamaan hedelmää sekä maitoa kaveriksi, mutta joskus saattaa päivän viimeiselle aterialle eksyä myös esim. jäätelöä tai muuta herkkua.

Tänäänkin ehdin syödä iltapalan vasta 22:30, koska olin myöhään ratsastuslenkillä... Hups!


Nyt moni varmaankin miettii, että tämähän kuulostaa aivan samalta kuin miten syön arkisinkin. Hyvin pitkälti syönkin samalla tavalla, mutta kesälomalla mahtuu viikkoihini hieman keskimääräistä enemmän herkuttelua. Lomalla tulee nimittäin 4-7 päivänä viikosta tavallista enemmän esim. JÄÄTELÖÄ, grilliruokaa, ravintolakäyntejä, karkkia, pullaa, tms. Tässä yksikin päivä päädyin syömään toisen (myöhäis)iltapalan, joka sisälsi paljon Ben & Jerry's -vegaanijäätelöä, kermavaahtoa ja mansikoita. Nam <3

Mitäpä muuta? Kesälomani ovat aina aktiivisia, sillä päivittän tulee ulkoiltua paljon koirien kanssa, ratsastettua ja touhuttua muutenkin. Lisäksi käyn juoksulenkillä kolmesti viikossa, sillä treenaan Ruskamaratonin 10 km sarjaan. Teen myös kerran viikkoon lihaskuntotreenin. Liikuntalisien suhteen kuuntelen pitkälti ihan omaa kroppaani: tuntuuko se kaipaavan lisäenergiaa (vastaus: usein kyllä) ja sitten sen pohjalta saatan syödä vaikka ylimääräisen voileivän, banaanin, välipalakeksin tai ottaa runsaammin ruokaa jollekin aterialle. Tärkeintä on, että oloni on energinen koko päivän, eikä hirveä nälkä ehdi tulla missään välissä.

Minulle tärkeitä periaatteita syömisessä: 
  • RIITTÄVYYS
  • säännöllisyys (5-6 ateriaa päivässä)
  • tasapainoisuus (--> herkut kuuluvat ruokavalioon)
  • riittävä nesteytys
  • kasvipohjaisuus
  • joustavuus
Kesällä ruokailuilta vaaditaan usein enemmän joustavuutta esim. ruoka-ajoissa ja herkuteltua tulee enemmän. Kesä on siis täydellistä aikaa haastaa itseään ja nauttia elämästä. Ainakin itselläni ahdistus ei ole kesällä niin voimakasta kuin talvella. Johtuukohan auringosta, stressittömyydestä ja aktiivisuudesta, en tiedä :D Joka tapauksessa, on ihan ok syödä kesällä vaikka joka päivä (vähintään yksi) jäätelö, koska kesästä kuuluu nauttia. Vaikka itsellenikin tulee joskus syömisistä ahdistusta kesälläkin, pääpaino on sään, rennon oleilun ja mahtavan seuran fiilistelyssä.

Itsensä haastaminen mahdollistaa paranemisen kautta mm. eväsretket huikeisiin paikkoihin mahtavassa seurassa :D Tässä kuvassa olimme pyöräilleet kaverini ja kahden koiran kanssa 6 km suuntaansa Riutukalle, missä nautimme vaatimattomista (mutta herkullisista) eväistä...


Toivottavasti tykkäsitte postauksesta <3
Kysyin teiltä hiljattain instagramin puolella postausehotuksia ja sainkin hyviä ideoita! Alan toteuttamaan ehdotuksia seuraavasta postauksesta alkaen. Olisin enemmän kuin kiitollinen palautteesta ja muista viesteistä kommenteissa. Hyvää kesän jatkoa kaikille!

Kommentit

  1. Muuten syömisesi kuulostavat aika monipuolisilta ja hyviltä, mutta kun katsoo kuvia, niin onhan nuo annokset pieniä. Vähän ihmettelen, että riittävätkö nuo todella, kun liikutkin niin paljon. Itse en liiku ollenkaan, ja syön silti paljon isompia annoksia. Syönkö minä sitten ihan liikaa..? Ja se on totta, että herkuttelu on sallittua kesällä, mutta onhan se talvellakin =D

    Muakin valoisuus, loma, upeat ulkoiluilmat ja muut auttavat, eikä ahdista niin paljon kuin pimeään ja kylmään vuodenaikaan. Tosin sitten on sitä kroppa-ahdistusta, kun ei voi pukeutua siihen peittävimpään asuun, ettei läkähdy. Joutuu ihan häpeämään tätä laihaa ulkomuotoaan, kun kaikki tuijottavat kaduilla.

    Olisi kiva lukea siitä sun kesälomareissusta joku postaus. Otathan paljon kuvia siellä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi <3
      En osaa sanoa tuosta riittävyydestä, pyrin syömään nälkäsignaalieni mukaisesti ja olen ainakin lähellä hyvinvointipainoani (=kroppani toimii suht niin kuin pitääkin). Ja joo mietinkin tuota, että sanoin vähän tyhmästi että herkuttelu on sallittua kesällä, kuulostaa niin kuin se olisi sallittua vain silloin, mutta en niin kyllä tarkoittanut :D

      Teen kyllä reissusta varmasti koostepostauksen ja yritän ottaa kuvia kännykkäni rikkinäisellä kameralla :D

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm