Siirry pääsisältöön

Mutkia matkassa #1 - Turvotus

Ajattelin aloittaa tällaisen uuden postaussarjan nimeltään Mutkia matkassa. Tämä postaussarja käsittelee siis erilaisia paranemisprosessin aikana ilmaantuvia ongelmia, jotka saattavat koetella motivaatiota pahemman kerran. Haluaisin tehdä tästä postaussarjasta jollakin tapaa vastavuoroisen teidän kanssanne, eli jos haluatte tämän postaussarjan jatkuvan, ehdottakaa tulevien postauksien aiheita kommenteissa. Valitsen sitten niistä sen, josta minulla on parhaiten omakohtaisia kokemuksia. Ensimmäisen postauksen aiheena on otsikon mukaisesti (vatsan) turvotus. En ole lääkäri tai asiantuntija, puhun tässä postauksessa oppimani sekä omien kokemuksieni pohjalta.

Varmasti monelle teistä on tuttua, kun vatsa muistuttaa lähinnä ilmpalloa jopa viikkotolkulla, eikä edes yön yli nukuttua näy suurta muutosta parempaan. Pitäisi syödä ja paljon, mutta olo on koko ajan tukala niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, vatsa saattaa olla kipeä ja mieli maassa asian vuoksi. Jep, tuttu juttu. Turvotus on ollut minulle henkilökohtaisesti yksi raskaimmista asioista paranemisprosessini aikana, koska litteä vatsa oli minulle tuolloin ''sydämenasia''.

Kaali ei ehkä ole se paras kasvis nautittavaksi, kun turvottaa :D


Mikä sitten aiheuttaa turvotuksen? Jos haluatte lukea tästä tarkemmin, suosittelen lukemaan Free Your Self -blogin postauksen aiheesta. Lyhyesti sanottuna sekä nesteturvotus että vatsan turvotus ovat kehon keinoja korjata vaurioitunutta kroppaa ja kertovat siten aina vaurioiden olemassaolosta. Ei siis ole aihetta ''apua olen syönyt liikaa, olen lihonut, täytyy alkaa laihduttaa'' -paniikkiin. Ainakin itselläni olo oli kuin syöttöporsaalla, mutta näinhän asia ei ole.

Turvotus lähtee kyllä pois ajallaan.


Ainoa tapa päästä turvotuksesta eroon on syödä riittävästi ja nauttia nesteitä. Siihen, mikä on riittävä määrä ruokaa, en lähde ottamaan kantaa, mutta liikaa ei voi käytännössä syödä. Myös nesteiden nauttiminen on tärkeää, mutta ylilyöntejä ei kannata tehdä. Turvotusta voi helpottaa syömällä energiatiheitä ruokia (kaikki rasvainen, pähkinät, suklaa, vaalea leipä, jne.), koska niistä saat suhteessa enemmän energiaa pienemmästä määrästä ruokaa = ruoka ei täytä vatsaasi niin paljoa = olo ei ole niin turvonnut. Veden lisäksi kannattaa juoda mm. maitoa tai mehua. Mm. täysjyvätuotteet, parsakaali, oikeastaan kaikki runsaskuituinen ruoka saattaa pahentaa turvotusta. Summa summaarum, kannattaa siis mahduttaa mahdollisimman paljon energiaa pieneen pakettiin ja vältellä liikaa kuidun saantia. Toki kohtuus tässäkin on pidettävä mielessä :D

Paras tapa päästä eroon turvotuksesta on syödä tarpeeksi mieluiten energiatiheässä muodossa.


Alipainoisessa kropassa turvotus on paljon näkyvämpää kuin normaalipainoisessa kropassa. Myös normaalipainossa vatsa saattaa silloin tällöin turvota. On luonnollista, että vatsakumpu kasvaa päivän edetessä, sinnehän menee ruokaa useasti päivässä. Naisilla myös kuukautiskierto vaikuttaa vatsan kokoon aikas paljonkin. Parasta apua turvotuspäivään on riittävä syöminen (energiatiheät ruuat!), nesteiden nauttiminen, lepo, löysät vaatteet ja normaalipainoisilla myös liikunta. Luota minuun, turvotuspäiviä on paljon vähemmän normaalipainoisena. Painon normalisoituminen on siis edellytys vaurioiden poistumiselle ja turvouksen vähenemiselle.

Turvotusta voi esiintyä myös normaalipainoisessa kropassa (kuten minulla tässä) esim. kuukautisten vuoksi.


Sinun täytyy muistaa, että turvotus ei ole tullut jäädäkseen. Kun toimit oikein kroppaasi kuunnellen, turvotus kyllä vähenee. Siihen saattaa kuitenkin mennä jopa kuukausia, turvotuksen kesto riippuu mm. vaurioiden vakavuudesta. Muista myös, että turvotus ei tee sinusta rumaa tai arvotonta, eikä todellakaan lihavaa (vaikka vaakanumero saattaakin turvotuksen vuoksi näyttää isompaa)! Sinä riität juuri noin <3

Aika moni teistä oli googletellut mun vanhaa blogia, joten ajattelin laittaa tänne linkin sinne. Siihen vanhaan blogiin kuitenkin erittäin iso TW, osa teksteistä on aika synkkää luettavaa ja pahimpia olen piilottanutkin. Tästä pääsette vanhaan blogiini.

Kommentit

  1. Hei tää on ihan mahtava postaussarja idea!! Itse haluaisin lukea mm. painon jakautumisesta sen jälkeen kun tuntuu että kaikki kasaantuu varsinkin vatsaan ja mitä tehdä kun pohjaton nälkä iskee ”normisyömisten” lisäksi ja milloin aineenvaihdunta alkaa pelaamaan taas kun alkaa syömään lisää. Ihana sinä ❤️

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm