Siirry pääsisältöön

Interrail 2018

Olen kotoutunut takaisin Suomeen keskiviikkona ja nyt on siis myös aika palauttaa blogi tauolta elävien kirjoihin! Te toivoitte koostepostausta reissulta joten ajattelinkin vähän kertoa joka maasta erikseen, miten siellä oikein meni ja mitä teimme. Kerron myös vähän kuulumisia ja tulevaisuuden tapahtumista.

Saksa 17.7-19.7

Ensimmäinen kohteemme oli Saksa, tarkemmin pääkaupunki Berliini. Todella positiivinen yllätys! Berliini ei loista kauneudellaan, mutta kolmella miljoonalla asukkaallaan Euroopan toiseksi suurin kaupunki tuntui todella turvalliselta ja rauhalliselta, ahdistavaa väenpaljoutta ei ollut juuri missään. Berliinissä oli siistiä, hyviä ravintoloita ja shoppailumahdollisuuksia löytyi mistä vaan, ruokakaupoissa oli halpaa verrattuna Suomeen ja ihmiset olivat ystävällisiä ja osasivat hyvin englantia.
Berliinissä yövyimme kahdeksan hengen domitoryssä hostellissa. Huonekaverimme olivat onneksi siistiä ja hiljaista porukkaa, mutta käytävällä meteliä riitti välillä myös yöllä. Berliinissä lähinnä shoppailimme ja kävimme katsomassa Brandenburgin porttia sekä Berliinin muurin jäänteitä. Herkullisia ruokia tuli maisteltua sushista gelatoon <3 Voisin ehdottomasti käydä Berliinissä uudestaankin.

Ensimmäinen aterimme oli pitsat italialaisessa ravintolassa.

Berliinin muurin jäänteitä, tässä olen entisen Itä-Berliinin puolella.

Tšekki 19.7-22.7

Matkamme jatkui Prahaan. Toisin kuin Berliini, Praha oli päiväsaikaan pienoinen pettymys: kuumuus oli välillä järkyttävä ja väenpaljous paikoittain vielä järkyttävämpää. Kävelijänä autoja sai välillä tarkkailla. Illalla Praha oli kuitenkin todella mukava paikka, kun oli viileämpää ja ihmisiä oli vähemmän. Ihmiset eivät aina osanneet kovin hyvin englantia ja valuuttana toimi korunat. Praha oli kuitenkin todella kaunis kaupunki ja täältäkin löytyy todella paljon nähtävää, koettavaa ja shoppailtavaa. Hinnat olivat halvempia kuin Suomessa.
Prahassa kävimme shoppailun lisäksi katsomassa vanhaa juutalaiskorttelia, Kaarlensiltaa ja maksullisista nähtävyyksistä myös Prahan linna tuli nähtyä. Prahan linna oli kaunis ja mielenkiintoinen paikka, mutta myös täällä väkeä oli enemmän kuin tarpeeksi. Prahaan en ehkä lähtisi uudestaan. Prahassa yövyimme neljän tähden hotellissa.

Tämä kuva napattiin Kaarlensillalta (uusissa vaatteissa).

Näköala Prahan linnan näköalatornista.

Itävalta 22.7-25.7

Itävallassa päädyimme vähän pienempään, 146 000 asukkaan Salzburgiin. Kaupunki oli hyvin kaunis vanhoine rakennuksineen, vuoristoineen ja jokineen. Hieman yllättäen Salzburgissa näimme eniten kodittomia. Kaupungin pienuudesta johtuen hyviä ruokapaikkoja ja nähtävää ei kyllä kovin pitkäksi lomaksi löydy, vaikka erilaisia pikkuputiikkeja ja vaateliikkeitä olikin kiitettävästi. Myös Salzburgissa oli todella siistiä Berliinin tapaan. Hintataso oli Suomen luokkaa.
Itse Salzburgissa emme kaupungin pienuudesta johtuen juuri muuta tehty, kuin shoppailimme ja kiertelimme ja kävimme Salzburgin linnan porteilla. Päätimme tehdä päiväretken alppikylä Bad Gasteiniin, jossa kävimme alpeilla ja alppikylpylässä. Tämä oli yksi reissun parhaista päivistä! Salzburgissa yövyimme hostellissa kahde hengen huoneessa.

'
Näkymää joenvarresta Salzburgin keskustaan päin. Sää oli Itävallassa mukavat +20 ja välillä jopa satoi :D

Pitihän nyt Mozartin syntymäkaupungissa maistaa perinteisiä mozartinkuulia!

Alppikärpänen puraisi sen verran, että pitää joskus lähteä Alpeille vaeltamaan :D

Slovenia 25.7-26.7

Teimme pikavisiitin myös Slovenian pääkaupunkiin Ljubljanaan. Kaupunki oli vähän kuin Praha pienoiskoossa hieman ränsistyneempänä versiona. Myös Sloveniassa liikennettä sai todella varoa, emmekä saaneet kovin hyvää kuvaa mm. bussikuskeista :D Jouduimme myös junassa Kroatiaa kohti suunattessamme odottelemaan Dobovassa yli puoli tuntia poliisioperaation takia. Sloveniassa oli kuitenkin halpaa. En kylläkään ehkä uudestaan matkustaisi sinne :D
Yövyimme myös Sloveniassa neljän tähden hotellissa kymmenennessä kerroksessa, mistä oli hyvät näköalat. Ljubljanasta ostin Lushista kylpypallon, jonka käytin samana iltana hotellihuoneemme kylpyammeessa. Emme kuitenkaan kauheasti ehtineet Ljubljanaan tutustumaan lyhyen visiittimme vuoksi, mutta kävimme Postojnan upeissa tippukiviluolissa.

Matkamme ainoat hamppariateriat, lisäksi juomina mojitot (minulla tietty alkoholittomana)

Kuva Ljubljanasta.

Kroatia 27.7-1.8

Kroatian Splitissä halusimme viettää hieman enemmän aikaa. Split oli todella kaunis ja sopivan eläväinen kaupunki, jossa oli todella mukava ''välimerellinen'' tunnelma. Splitin rantabulevardi oli hurmaava palmuineen. Kroatia oli maista ehkä oma suosikkini, sillä siellä yhdistyivät mahtavalla tavalla vuoristo, kaupungin kauniit rakennukset, meri ja hyvä ruoka. Kroatian rannat olivat pääasiassa kivirantoja, mikä teki merivedestä erittäin kauniin turkoosin. Sää oli erittäin hyvä ja aurinko paistoi. Valuuttana Kroatiassa on kunat, ja hintataso ei juuri poikkea Suomesta.
Splitissä olimme vuokranneet pienen ja viihtyisän Airbnb-kämpän hurmaavasta vanhasta kivitalosta vanhastakaupungista. Splitin kiertelyn ja shoppailun lisäksi kävimme päiväretkillä Krkan kansallispuistossa sekä Bračin saarella ja sen kuuluisalla uimarannalla. Kroatiaan voisin ehdottomasti matkustaa uudemmankin kerran!

Splitin rantabulevardilta

Krkan kansallispuistosta

Laivalla matkalla takaisin Splitiin Bračin saarelta

Katkarapurisotto, jossa myös aurinkokuivattua tomaattia <3

Meillä oli aivan mahtava ja todella antoisa reissu! Melkeinpä kaikkein iloisin olen kuitenkin siitä, että pystyin oikeasti pääosin nauttimaan reissusta ilman ahdistusta ja muita negatiivisia fiiliksiä. Söimme ravintolassa vähintään kerran päivässä (usein pitsaa, sushia, tms.), kävimme spontaanisti jäätelöllä ja maistelimme paikallisia herkkuja. Hotelliaamiaislla vedimme vatsamme täyteen herkullista ruokaa tai leipomosta saatoimme hakea aamiaiseksi croissantit hillolla sekä nutellalla. Mitään treeniä en tehnyt, mutta käveltyä toki tuli jonkin verran. Söin siis todella nauttien ja ahdistumatta enkä treenannut, ja toisin kuin vähän pelkäsin, paino ei noussut grammaakaan. Joten oikeasti, kun matkustat, ota irtiotto arjesta ja nauti sydämesi kyllyydestä, koska siitä ei seuraa mitään pahaa, päinvastoin. Jos olisin koko ajan stressannut kaloreista ja liikunnasta, en voisi nyt sanoa että tämä oli yksi elämäni parhaista kokemuksista!

(Löysin reissusta myös uusia ruokasuosikkeja: gelato, sushi, kirsikkajogurtti sekä etenkin pretzelit :D)

Nyt lopuksi vielä vähän kuulumisia. Elämässäni tapahtuu pian todella monia positiivisia muutoksia. Ensinnäkin, muutamme isompaan omakotitaloon ensi viikonloppuna ja saan parvekehuoneen! Olen tästä todella innoissani myös sen takia, että sisustuskärpänen on puraissut minua oikein kunnolla :D Lisäksi kuten jo varmasti tiedätte, meille tulee uusi kissanpentu. Pentu muuttaa meille tässä kuussa, kylläkin muuton vuoksi muutaman viikon alkuperäistä suunnitelmaa myöhemmin. Kävin opolla ottamassa fysiikkaa ja kemiaa opintoihini, sillä yritän sittenkin vielä eläinlääkäriksi. Samalla pidensimme lukio-opintojani kolmesta neljään vuoteen. Väljempi aikataulu on varmasti paras vaihtoehto kaltaiselleni stressaajalle ja perfektionistille. Viime keväänä nimittäin tilanne lievästi sanottuna eskaloitui Sartsun kuoleman, Sulon kasvaimen, kaamoksen ja koulustressin takia niin, että relapsasin ja sain lisäksi diagnoosin keskivaikeasta masennustilasta... Tällä hetkellä voin kuitenkin paremmin kuin pitkiin aikoihin ja olen ehkä oppinut jotakin armollisuudesta sekä kunnioituksesta itseäni kohtaan. Osaan ehkä ottaa jo vähän rennommin monien asioiden suhteen. Aionkin tulevana talvena pitää parempaa huolta itsestäni ja opetella kuuntelemaan kehoani entistä paremmin!

Toivottavasti tykkäsitte postauksesta <3
Nauttikaa kesäloman viimeisistä päivistä. Toivottavasti olette ladanneet kunnolla akkuja tulevaa koulu-/työvuotta varten! Haluaisitteko seuraavaksi ruokapäiväkirjaa vai jonkin muunlaisen postauksen?

1. Kiva lukea reissustasi! Nuo Kroatian maisemat näyttävät kyllä mahtavilta, ja upeaa, että pystyit nauttimaan reissusta, eikä koko matka mennyt stressatessa jotain ruokailuja. Ruokapäiväkirja olisi kiva, mutta niin olisi myös uuden huoneesi esittelypostaus :D

1. Kiitos kommentistasi <3
      Teen varmaankin seuraavaksi ruokapäiväkirjan :) Voisin kyllä tehdä myös uuden huoneen esittelypostauksen sitten, kun se on sisustettu kunnolla. Sen saatan kyllä ehkä tehdä mieluummin instastoryyn kuin tänne blogiin...

2. Ääh, harmi. Minulla kun ei ole instagramissa tiliä niin en pääse sitä näkemään...

3. No voin tehdä kyllä tänne blogiinkin :D

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm