Siirry pääsisältöön

Ruokapäiväkirja #11 + kuuluumisia

''Pitkästä aikaa'' parin kuukauden tauon jälkeen taas ruokapäiväkirjaa, tällä kertaa lukion toisen vuoden ensimmäiseltä koulupäivältä :)

Keskiviikko 8.8.2018

Aamupala klo 8:15
  • n. 3 dl 4-viljan puuroa + vadelmahilloa + cashewpähkinöitä
  • viipale paahtoleipää margariinilla ja juustolla
  • 200 g porkkanakakkujogurttia
  • lasillinen vettä


Lounas klo 11:20
  • kaksi palaa pinaattipannaria + puolukkakermaviiliä
  • salaattia / kasviksia + kastiketta
  • viipale ruisleipää margariinilla
  • lasi maitoa


Välipala klo 14:00
  • 1 dl granolaa + maustamatonta jogurttia
  • Elovena-välipalapatukka
  • omena
  • lasillinen vettä
 Ehdin jo syödä osan myslistä ja jogurtista ennen kuin otin kuvan...


Päivällinen klo 17:00
  • kylmäsavulohikiusausta
  • viipale paahtoleipää margariinilla
  • salaattia, jossa öljyä
  • lasillinen maitoa


Iltapala klo 20:15
  • 2 viipaletta ruisleipää margariinilla ja juustolla
  • Kalinka-jogurtti
  • luumu
  • lasillinen vettä


Liikunta
  • pyöräily kouluun ja takaisin (yhteensä 12-13 km)
  • pyöräily töihin ja takaisin (yhteensä 6 km)
  • kävelyä töissä n. 3 km

Minulla oli eilen ekat punnitukset kahteen kuukauteen ja valitettavasti olen laihtunut takaisin lievän alipainon puolelle... Korostan kuitenkin, että tämä oli puhdas vahinko ja johtui todennäköisesti runsaasta liikunnasta sekä minulle epänormaalista ateriarytmistä etenkin Interrailin aikana. En siis vieläkään osaa kuunnella kehoani riittävän hyvin, eli siinä riittää harjoittelemista edelleen. Yritän nyt nostaa painoa muutaman kilon setpointiini, mikä tapahtuu luultavasti aika lailla luonnostaan nyt, kun olen palannut ruokailujenkin kanssa ''arkeen''. Olen myös aina ollut hoikka ja omannut vilkkaan aineenvaihdunnan (sukuvikoja), mikä on saattanut osaltaan vaikuttaa siihen, että painoni putoaa verrattain helposti. Nyt olen kuitenkin päättänyt jättää juoksuharrastukseni tauolle, koska kehoni ei sitä todellakaan tällä hetkellä kaipaa. Ei siis syytä huoleen :)

Toivottavasti tykkäsitte postauksesta <3
Hyvää koulu- ja/tai työvuoden alkua kaikille! Muistakaa pitää itsestänne huolta ja myös rentoutua kaiken kiireen keskellä :)

Kommentit

  1. Tuohon liikuntamäärään nähden voisit huoletta syödä enemmän varsinkin jos painon pitäisi nousta. Vai näinkö te olette ravitsemusterapeutin kanssa suunnitelleet? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En syö enää täysin ateriasuunnitelmani mukaisesti, mutta kyllä tässä pitäisi saman verran energiaa olla. Toki tiedostan, että saan syödä nyt vielä paljon enemmänkin kuin mitä tässä on :)

      Poista
  2. Etenkin tuo päivällisesi näyttää kyllä todella pieneltä. Nyt vain lisää ruokaa kehiin! Tsemppiä! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm