Siirry pääsisältöön

Suosikit #1 - Recovery edition

Ajattelin jälleen aloittaa uuden postaussarjan, jossa sen nimen mukaisesti esittelen suosikkejani. Tällä kertaa vuorossa on ''recovery edition'', eli esittelen kirjoja, blogeja, yms, jotka ovat jollakin tapaa auttaneet minua paranemisprosessissani.


Jenni Pääskysaari: Tyttö sinä olet...

Tämä kirja on täynnä tsemppaavia ja lohduttavia sanoja, jotka todellakin koskettavat teini-ikäisiä tyttöjä. Kirja todellakin on kuvauksensa mukaisesti ''voimakirja kaikille tytöille''. Mukana on myös kirjoituksia inspiroivilta naishenkilöiltä eri aiheista.



Sarah Ford: Ole yksisarvinen

Kummitätini osti tämän minulle ''salaa'' Interrailin jälkeen Helsingistä. Ja onneksi osti, koska tämän kirjan lukemisesta tulee väkisinkin hyvälle mielelle! Kirja on täynnä mietelauseita, jotka saattavat auttaa näkemään maailman positiivisemmin. ''Ole yksisarvinen ja kulje kadun aurinkoista puolta!''



Pippa Laukka ja Iina-Sofia Karonen: Luonnollisesti paras

Tämä kirja käsittelee mm. ravintoa, liikuntaa, lepoa, syömishäiriöitä, stressiä ja paljoa muuta asiantuntevalla, mutta kuitenkin samaistuttavalla tavalla. Tästä kirjasta jokainen saa vinkkejä esim. tasapainoiseen syömiseen, unensaantiin, unelmien saavuttamiseen ja ulkonäköpaineisiin. Ehdottomasti paras teos nuorille naisille terveydestä sekä kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista!



Free Your Self -blogi

Nyt jo tauolle jäänyt blogi on mainittu omassa blogissani useampaankin kertaan, eikä syyttä. Kyseisessä blogissa paranemisesta ja siihen liittyvistä asioista kerrotaan asiantuntevasti, jämäkästi ja inspiroivasti aina alipainon haitoista hormonitoimintaan sekä intuitiiviseen syömiseen asti. Erityisen hyvä blogi on MinnieMaudista kiinnostuneille henkilöille.


Piia Pajusen blogi

Piian blogista huokuu positiivinen asenne, joka tarttuu! Piia muistuttaa meitä blogissaan riittävän syömisen ja järkevien treenimäärien tärkeydestä ja kirjoittaa muutenkin kaikesta hyvinvointiin liittyvästä. Suosittelen kaikille treenaamisesta kiinnostuneille ja miksei muillekin.



Rebecca Leungin Youtube-kanava

Tuore englanninkielinen kanava syömishäiriöistä parantumisesta. Rebecca motivoi ainakin minua hirveästi itseni haastamisessa ja pelkoruokien kohtaamisessa. Hänen paras videonsa on mielestäni Fate Decides my Meals for 1 Day, jonka ''haasteesta'' ajattelin lähiaikoina toteuttaa oman version tänne blogin puolelle...

Rebeccan aamupala ei aina näytä ihan näin tavanomaisen tylsältä...


Siinä olivat mun ykköslempparit kirjoista, blogeista, yms, jotka ovat auttaneet mua paranemisprosessini aikana! Toivon, että löydätte näistä jostakin itsellenne motivaatioboostia paranemiseen.

Toivottavasti tykkäsitte postauksesta <3
Viikonloppuna tulee todennäköisesti ylimääräinen postaus, joten pysykäähän kuulolla :D Ensi viikolla vuorossa on uusi osa Mutkia matkassa -postaussarjaan.

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm