Siirry pääsisältöön

Mitä syön viikonloppuna? #1

Lupailin teille vähän erikoisempaa ylimääräistä postausta aiemmin tällä viikolla, joten tässä se tulee! Alunperin minun oli tarkoitus tehdä Fear Food Challenge, mutta se nyt meni vähän pieleen sattuneista syistä. No, tänäkin viikonloppuna haastan itseäni, mutta pienemmässä mittakaavassa. Päätin siis aloittaa uuden postaussarjan (jälleen kerran), joka kantaa nimeä Mitä syön viikonloppuna?
jossa siis kerron, mitä minulla tulee syötyä aikavälillä perjantai-illlasta sunnutai-iltaan. Tästä saa ehkä vähän kokonaisvaltaisemman ja realistisemman kuvan mun syömisistä, kuin vain yhden päivän perusteella.

Perjantai 31.8

Iltapala klo 21:00
  • yksi pint (=5 dl) Breyersin vaniljajäätelöä
  • omena


Lauantai 1.9

Aamupala klo 8:30
  • kaksi viipaletta ruisleipää avocadolla
  • soijajogurtti
  • lasi maitoa


Lounas klo 11:30
  • Kokkikartanon nyhtökaurapasta
  • viipale kauraleipää margariinilla
  • miniluumutomaatteja
  • lasi maitoa

Välipala klo 15:00
  • viineri

Päivällinen klo 17:00
  • Kokkikartanon lohikeitto
  • kaksi viipaletta leipää margariinilla ja juustolla
  • tomaattia ja kurkkua
  • lasi maitoa

Iltapala klo 21:15
  • Profeelin mysli&jogurtti -combo
  • viipale ruisleipää margariinilla ja juustolla
  • omena
  • lasi vettä

Liikunta
  • n. 4 km kävelyä
  • n. 12 km pyöräilyä
  • 2 h ratsastusvaellus
  • 1 h keilausta

Sunnuntai 2.9

Aamupala klo 8:30
  • sama kuin lauantaina

Lounas klo 11:15
  • loimulohirieskat
  • Innocentin smoothie

Välipala klo 13:45
  • proteiinipatukka
  • banaani

Päivällinen klo 16:00
  • Kokkikartanon feta-pinaattipasta
  • kaksi viipaletta leipää margariinilla
  • tomaattia ja kurkkua
  • lasi maitoa

Iltapala klo 21:00
  • 1 dl granolaa + jogurttia
  • viipale leipää margariinilla ja juustolla
  • omena
  • lasi vettä

Liikunta
  • n. 10 km vaellus
  • n. 5 km kävelyä

Olimme siis tänä viikonloppuna kavereideni kanssa Levillä mökkeilemässä. Senpä takia viikonloppu oli melko einesruokapainoitteinen, sillä en jaksanut (enkä kyllä olisi ehtinytkään) kokata. Ja ei, postaus ei ollut sponsored by Kokkikartano :D Lauantaina kävimme siis issikkavaelluksella ja keilaamassa ja sunnuntaina oli ohjelmassa tunturivaellus. Meillä oli todella mukava viikonloppu!



Toivottavasti tykkäsitte postauksesta <3
Tämän viikon toinen postaus tulee olemaan toinen osa Mutkia matkassa -sarjaan. 

Kommentit

  1. Tosi kiva tällanen postaus ja tämä postaussarja :) Ei oo mun asia puuttua toisten ruokailuihin, mutta heräs pieni huoli siitä että onkohan tässä oikeasti tarpeeksi energiaa ottaen huomioon tuon liikuntamäärän? Näkee että yritit tosissasi ja syömiset on monipuolista, mutta onko se riittävää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi <3
      Voi olla että tämän viikonlopun liikuntamääriin nähden ruokamäärät saattoivat ollakin pieniä. Viime aikoina olen kuitenkin yleensä liikkunut paljon vähemmän ja silti syönyt about saman verran mitä tässä. Kyllähän tämä riittävä syöminen on vielä opettelua ja onkin hyvä saada ulkopuolelta palautetta, koska joskus sitä itse todella uskoo syövänsä riittävästi vaikkei välttämättä söisikään...

      Poista
  2. Sama huoli minullekin heräsi kuin ekalle anonyymille. Syömisesi näyttävät erittäin niukoilta, vaikka olisit maannut sängyn pohjalla koko viikonlopun, saati että olit koko ajan liikkeessä. Tiedän, että tuntuu inhottavalta, kun toiset puuttuvat syömisiin, mutta toivon, että tämä kommentti vähän herättelisi jotain ajatuksia, ja mahdollisesti antaisi rohkeutta lisätä ruokamääriä. Ja ei - en halua tehdä sinusta lihavaa ja siksi tuputtaa ruokaa:-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi <3
      Olen todella kiitollinen antamastanne palautteesta myös ruokamäärien suhteen! Painoni on kyllä noususuuntainen, mutta ainahan ruokamääriä voi silti lisätä :)

      Poista
  3. Mistä muuten tollasta vaniljajätskiä saa? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En osaa sen tarkemmin sanoa, mutta itse taisin ostaa muistaakseni ihan k-marketista :)

      Poista
  4. Hei sellanen postaus ehdotus tuli tästä mieleen että miten olis einesruokien arvostelut (suosikit, inhokit, plussat/miinukset, arvosana...) ja lempparit ym? :D ite nimittäin etin opiskelijana uusia eineksiä ruuiksi kun aikaa on hintsusti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hauskasta ehdotuksesta :D
      Toteutan sen, kunhan ehdin :)

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm