Siirry pääsisältöön

Mitä syön viikonloppuna #2

Ajattelin, että olisi taas kiva näyttää teille, mitä syön aikavälillä perjantai-illasta sunnuntai-iltaan, eli toisin sanoen viikonlopun aikana. Viimeksi julkaisin vastaavan postauksen syyskuun alussa, eli onhan siitä aikaa jo vierähtänyt :D Moni ihmetteli, mitä tapahtui postaukselle, jonka julkaisin viime viikonloppuna. Julkaisin postauksen vahingossa keskeneräisenä, joten poistin sen kokonaan, kun olin unohtanut kuvata osan aterioista. Nyt kuitenkin korvaan tapahtuneen vahingon ja julkaisen kyseisen postauksen tältä viikonlopulta.

Olen päättänyt alkaa syömään vähintään 3000 kcal päivässä, kunnes pääsen setpointiini ja siirtyä sitten vähitellen intuitiiviseen syömiseen. Olen osastolta päästyäni laihtunut setpointistani useaan otteeseen jopa lievän alipainon puolelle ja sen pitää nyt loppua. Tälläkään hetkellä minulla ei ole kuukautisia... Olen varmistanut kalorilaskurilla tai netistä löytyvien ateriaesimerkkien avulla, että aamu-, väli- ja iltapala sisältävät aina sen 600 kcal, mutta lounaan ja päivällisen kaloreita en aio laskea. Olisin siis kiitollinen, jos viitsisitte arvioida, että tuleeko esim. lauantaina ja sunnuntaina 3000 kcal täyteen :)

Perjantai 1.3

Iltapala klo 20:00
  • n. 1 dl granolaa + maustamatonta jogurttia
  • mandariini
  • kupillinen teetä


Lauantai 2.3

Aamupala klo 7:00
  • annos kaurapuuroa (=1 dl hiutaleita) veteen tehtynä + kanelia + mandariini
  • viipale ruisleipää + margariini + juusto
  • 2 x Reese's Peanut Butter Cup
  • lasillinen rasvatonta maitoa

Lounas klo 11:00

  • Hoviruoka Vegeburger - välissä mustapapupihvi, juustoa, salaattia, tomaattia, ketsuppia ja coleslaw'ta
  • kurkkua ja miniluumutomaatteja
  • Banaani-kookos Skyr
  • lasillinen vettä

Välipala klo 13:45
  • 2 viipaletta Taikaruis-leipää + 1/2 banaani per viipale
  • n. 3/4 dl maustamatonta jogurttia + 1 rkl hampunsiemenrouhetta + 4 rkl muroja
  • Moccachino-kaakaokahvi
Katsoin tämän n. 600 kcal malliaterian letsrecover-blogista. Annos jäi valitettavasti hieman vajaaksi, koska unohdin jogurtin seasta kaakaojauheen, 1/2 banaanin ja sokerin...

Päivällinen (intialais-nepalilaisessa ravintolassa) klo 16:30 
  • alkuruuaksi yksi pala ohutta, kovaa papadum-leipää + hieman chilikastiketta ja mangochutneytä + hieman kasviksia salaatinkastikkeella
  • pääruuaksi n. 1/4 lautasellista riisiä + 1/4 lautasellista kasviskormakastiketta + 1/4 naanleivästä
  • jälkiruuaksi mangolassi-juoma
Söin siis alkuruuaksi toisen leipäpaloista, kasvikset + hieman kastikkeita

Pääruoka ja jälkiruoka

Iltapala klo 20:00
  • n. 100 g kuivattu hedelmä & pähkinä -sekoitusta
  • omena
  • kupillinen teetä

Liikunta
  • 1,5 h koiranulkoilutusta


Sunnuntai 3.3

Aamupala klo 7:00
  • isohko annos kaurapuuroa (=1,5 dl hiutaleita) maitoon tehtynä + reilu 1 rkl maapähkinävoita + banaani
  • mandariini
  • lasillinen vettä

Lounas klo 11:30
  • kolme ''vegepuikkoa'' + n. 1 rkl ketsuppia
  • n. 1/4 lautasellista pakastevihannes-siemensekoitusta
  • viipale ruisleipää + margariini (ei kuvassa)
  • tomaattia ja kurkkua
  • lasillinen piimää (ei kuvassa)


Päivällinen klo 15:00
  • 13 pientä falafel-pyörykkää
  • 2 keskikokoista perunaa + jogurttikastiketta
  • viipale ruisleipää + margariini
  • tomaattia + kurkkua + paprikaa
  • lasillinen rasvatonta maitoa
Söimme tänään poikkeuksellisesti päivällistä näin aikaisin :D

Välipala klo 18:00
  • viipale vaaleaa leipää + maapähkinävoita + 1/2 banaani
  • viipale ruisleipää + margariinia + 1/2 banaani
  • Kalinka-jogurtti
  • lasillinen vettä


Iltapala klo 21:00
  • 1,5 dl granolaa + maustamatonta jogurttia + 1 rkl maapähkinävoita
  • omena
  • kupillinen teetä


Liikunta
  • reilu 30 min koiranulkoilutusta

Millainen fiilis sitten jäi tästä viikonlopusta? Suurimmaksi osaksi hyvä! Tunsin oloni energiseksi ja kylläiseksi. En ajatellut ruokaa koko ajan niin kuin yleensä, mutta olin sopivan nälkäinen aterioiden välillä, paitsi ennen paria viimeistä ateriaa. Turvotus, ym. lieveilmiöt ilmenivät lievempinä kuin oletin. Sunnuntai-iltana minua alkoi kuitenkin ahdistaa syömäni ruuan määrä, enkä olekaan varma siitä, että haluanko laskea kaloreita joka päivä. En kuitenkaan aio alkaa rajoittamaan syömisiäni, vaan jatkaa energiapitoisemmin syömistä ylös kirjoittamieni malliaterioiden avulla. 

Toivottavasti tykkäsitte postauksesta <3 
Muistattehan, että kaikille ihmisille sopii erilainen ruokavalio, energiamäärät, jne. Vastaanotan mielelläni palautetta ja postausehdotuksia kommenteissa :)

Kommentit

  1. Ruokamäärät vaikuttavat hyviltä! Onko sinulla yleensä tapana herkutella viikonloppuisin? Varsinkin kasviksia tulee aterioilla runsaasti, lämpimän kasvisruuan lisäksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi <3
      Nykyään herkuttelen yleensä ''pitkin viikkoa'' 1-5 päivänä eli en siis tavallaan määrittele päiviä, jolloin saa herkutella vaan menen ihan fiiliksen mukaan. Ja kasviksia mulla tulee kyllä runsaasti, mutta se nyt ei varmaankaan varsinaisesti mitään haittaa, kunhan ne ei vie liikaa tilaa energiapitoisemmalta ruualta :)

      Poista
  2. Tää oli kiva postaus! Mikä sai sut alottamaan 3000 kalorin syömisen nyt eikä esim. kk tai puol vuotta aiemmin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommemntistasi <3
      Syynä oli ihan rohkeuden puute ja ajatus siitä, että esim. se 3000 kcal per päivä on vain mulle liikaa, jne... Olen kuitenkin junnannut paikoillani ns. quasi-recoveryssa ja jojoillut painoni kanssa jo ihan liian pitkään. Aloin siis miettimään, että mitä mä muka menetän kokeilemalla isompia ruokamääriä ja päätin antaa sille mahdollisuuden :)

      Poista
  3. Hienoa, että olet päättänyt lisätä ruokamääriä edes sinne 3000 Kcal. Vähän pieniltähän nuo annokset vielä näyttivät ja aina voisi marmattaa rasvattomista tuotteista, mutta suunta on oikea. ;) Älä anna sen syömishäiriön nyt pistää "unohtelemaan" komponentteja. Sulla on hyvät suunnitelmat ja varmasti saat tukea, kun vain pyydät. Olet nuori, joten älä tuhlaa enempää elämästäsi sairastamiseen. <3 Muista, että se 3000 Kcal on minimi ja lisää pitää ottaa jos siltä yhtään tuntuu. Tsemppiä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentista <3
      Meillä on tosiaan aina käytetty nimenomaan rasvatonta maitoa ruokajuomana, mutta sunnuntain aamupuuron tein kyllä onneksi täysmaitoon :D Onhan tämä vielä opettelemista noiden annoskokojen kanssa mutta pikkuhiljaa oikeaan suuntaan!

      Poista
  4. Minusta näyttää siltä, ettei yhdestäkään ateriastasi tule 600 kcal täyteen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi <3
      Kaikista ei varmasti tullutkaan, sen tiedostan itsekin. Pikkuhiljaa yritän tässä työstää annoskokoja oikeaan suuntaan :)

      Poista
    2. Hyvä, että tiedostat asian. Syömishäiriö vaan saa helposti näkemään omat annokset todellisuutta suurempina, ja ruokamäärät lipsuvat herkästi alakanttiin. Tsemppiä sinulle annoskokojen kasvattamiseen! <3 Matkaa kolmeentonniin taitaa olla ihan reilusti. Itselläkin on juuri työnalla tämä annoskoon kasvattaminen ja tiedän, ettei se ihan helppoa ole kun ei oikein edes jaksaisi syödä niin paljon.

      Poista
    3. Niinpä, sitä helposti kuvittelee syövänsä enemmän kuin mitä oikeasti syö... Tsemppiä myös sulle <3

      Poista
  5. Kovin pieniltä näyttivät nuo annoksesi, nyt vaan rohkeasti ruokaa lisää! Tsemppiä niin paljon! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yritän tässä vielä etenkin lämpimällä ruualla kasvattaa annoskokoja... Kiitos paljon <3

      Poista
  6. Olet ihan mielettömän rohkea ja inspiroiva. Minäkin luulisin kuitenkin, että annokset olivat aika pieniä. Painon ylläpitoon saati sitten nostamiseen tarvitaan yllättävän paljon ruokaa.

    Itselläni on juuri nyt todella vaikeaa löytää motivaatiota paranemiseen ja siksi haluaisin sanoa, että saat olla todella ylpeä rohkeasta päätöksestäsi lisätä ruokamääriä. Paljon tsemppiä! Olet ansainnut olla onnellinen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentistasi <3
      Mun mielestä on just hyvä, että saan teiltä palautetta annoskokojen suhteen! Muuten en välttämättä itse edes tajua, että ruokaa olisi saanut olla enemmän :D Toivon todella, että löydät sen tarvittavan rohkeuden ja motivaation paranemiseen! Tsemppiä kovasti <3

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm