Siirry pääsisältöön

Ruokapäiväkirja #13 (reissu-edition)

Lähdimme perheeni kanssa viettämään pääsiäistä Tampereelle ja ajattelin sitten tehdä yhdeltä päivältä ruokapäiväkirjan, kun täällä tulee syötyä ulkona ja muutenkin vähän eri lailla kuin kotona.

Lauantai 20.4.2019

Aamupala klo 9:00
  • kaurapuuroa + marjoja
  • eiliseltä jäänyt eväsleipä
  • lasillinen kevytmaitoa
  • kupillinen kahvia maidolla


''Välipala'' klo 12:00
  • puolikas nakd-raakapatukka
  • valkosuklaakonvehti
Lounas klo 13:00
  • pasta-annos (jossa herkkusieniä, pinaattia ja muuta vihreää, parmesania) italialaisessa ravintolassa
  • lasillinen vettä
Ei ehkä näytä kovin hyvältä, mutta oli valehtelematta yksi parhaista ravintola-annoksista, mitä olen ikinä syönyt :D

Välipala klo 16:00
  • ''käpyleivos''
  • chai latte

Päivällinen klo 19:00
  • lohikeittoa
  • omena
  • lasillinen vettä
 Iltapala
  • choklad ball -Lohilo
  • viipale ruisleipää + margariini
  • lasillinen vettä

Liikunta
  • muutama tunti shoppailua, yms. kuljeskelua kaupungilla

Ostin testiin kotiin tällaisia Blackfriars Flapjack -kaurapatukoita!

Pystyin kyllä nauttimaan mukavasta päivästä perheeni kanssa ja ihanasta ruuasta, vaikka kehonkuvani olikin jostain syystä aika huono. Täpötäyden vatsan takia söin tavallista pienemmän päivällisen. Illalla ruokahalua löytyi jo sen verran, että pystyin syömään normaalin iltapalan ja nautin siitä. Mielestäni on kuitenkin ihan ok minun tilanteessani jo kuunnella varovaisesti kehon viestejä toiseenkin suuntaan - jos olen aivan täynnä, koska olen syönyt enemmän kuin tavallisesti, voin syödä hieman vähemmän loppupäivän ajan. Vastaavasti illalla kuuntelin taas nälkääni ja söin normaalin iltapalan, vaikka sh yritti neuvoa toisin :)


Toivottavasti tykkäsitte postauksesta <3
Ensi viikolla julkaisen todennäköisesti mielipidepostauksen Minnie Maudista ja muista paranemismetodeista ja kerron vähän omista periaatteistani syömisen, liikunnan ja levon, yms. suhteen syömishäiriöstä paranemisen aikana. Annathan palautetta tai ehdotat haluamaasi postausta kommenteissa! Postausideat alkaa olla vähissä :D

Kommentit

  1. Heippa! Onko sulle joku tietty aika vuodesta sh:n tai ihan yleisen jaksamisen kannalta erityisen vaikea? Aika monille syksyn pimeys on rankkaa, kun mieli on matalalla, mutta itselleni kesäloma on aina tosi vaikea. Kai se johtuu siitä että ruokailut vaihtelee enemmän ja ei ole "järkevää tekemistä" (eli suomeksi en tee yötä päivää koulujuttuja).

    Siinä olisi oikeastaan kaksikin postausideaa: Yksi olisi, että millaisia kokemuksia sulla on vuodenaikojen vaikutuksesta olotilaan. Toiseksi olisi kiva kuulla onko sulla kokemuksia tuosta "loma-ahdistuksesta" tai vinkkejä, miten sitä voisi helpottaa.

    Ihanaa kevään jatkoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos loistavista postausideoista, toteutan ne mahdollisimman pian! Ihanaa kevään jatkoa myös sulle <3

      Poista
  2. Hei tulin heittämään muutaman postausidean kun niitä pyysit! Ois kiinnostava saada tietää, että miten suhtaudut koulussa esimerkiksi terveystiedon tunnilla kun käsitellään syömishäiriötä. Itseäni lähinnä mielenterveyteen ja syömishäiriöön liittyvät tunnit ahdistivat lukiossa sekä terveystiedossa että psykologiassa sairauden aikoina. Toinen kouluun liittyvä postausidea ois liikuntatunteihin liittyvä, kun liikkuminen on tietyllä tapaa rajoitettua, niin miten toteutat esimerkiksi liikunan pakolliset kurssit. Ois myös mahtavaa, jos kesän lähestyessä kirjottelisit jotain summer bucket-listaa. Toivottavasti ei tullu liikaa kaikkea :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos loistavista ideoista! Toteutan ehdotuksesi mahdollisimman pian :)

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm