Siirry pääsisältöön

Blogin tulevaisuus + kuulumisia

Noin kuukauden tauon jälkeen ajattelin palata taas tänne blogin puolelle! Kyllähän tässä alkoi viimeisen viikon aikana jo vähän kaivata postausten väsäämisen pariin :D Ajattelin nyt tehdä pienen tilannepäivityksen sekä itseni että myöskin blogin tulevaisuuden suhteen.

Kesälomani on sujunut tähän asti melko hektisissä merkeissä ja erittäin nopeasti. Olen tosiaan ''kesätöissä'' ukillani hoitamassa tällä hetkellä 5-viikkoisia koiranpentuja ja toki myös aikuisia koiria, kissoja sekä yhtä ponia. Kyllä noiden pienten karvapallojen seurassa voisi olla vaikka koko päivän, mutta valitettavasti ei ehdi, hah :D Kuutena päivänä viikossa aikaani kuluu jopa useampi tunti myös ruotsin yo-kirjoituksiin valmistautuessa. Lisäksi olen matkustellut ympäri Suomea mummolasta kotiin töiden perässä ja takaisin sekä myöskin Pirkanmaalle serkkuni rippijuhliin ja Helsinkiin, missä kävimme Linnanmäellä (parasta). Olen käyttänyt tänä kesänä julkisia kulkuneuvoja varmaan enemmän kuin koko elämäni aikana yhteensä... Juhannus meni tuttuun tapaan mummolan rantasaunalla uimisen, grilliruuan ja vaahtokarkkien merkeissä. Tekemistä on siis ollut enemmän kuin tarpeeksi, mutta en valita koska vihaan joutenoloa :D


Miten minulla sitten menee syömishäiriön suhteen? Pääasiassa todella hyvin, paremmin kuin koskaan. En ole sairastumiseni jälkeen koskaan ollut tilanteessa, jossa miettisin syömishäiriöön liittyviä asioita yhtä vähän kuin nyt. Toki välillä on huonompiakin päiviä, jolloin ruoka ja oma keho ahdistavat, mutta se kuuluukin asiaan. Tärkeintä on, että suurimpana osana päivistä elän ihan normaalia nuoren naisen elämää, syön ja liikun kehoani kuunnellen ja olen aidosti onnellinen. Myös menkkani ovat vihdoin olleet jo monta kuukautta taas säännölliset ja normaalit, hyvä minä! Minulla on muutenkin ollut vahva tunne jo tammikuusta lähtien, että vuodesta 2019 tulee paras vuosi pitkään aikaan ja voin kyllä sanoa, että hyvältä näyttää :)

Nyt kun olen vihdoin asettunut setpointiini ja keho toimii niin kuin pitääkin, olen taas pikkuhiljaa kasvattanut liikunnan määrää ja intensiteettiä. Tämä on sujunut hyvin, sillä kroppa ottaa treeniä vastaan ja olo tuntuu pääasiassa energiseltä. Aion taas alkaa käymään useamman kerran viikossa salilla, kun kesäloma päättyy ja harkinnut jopa personal trainerin tai nettivalmennuksen hankkimista. Tavoitteena on jatkaa viime talvena hienosti alkanutta lihasmassan kasvatusta ja tietenkin huolehtia omasta terveydestä ja hyvinvoinnista. Itse olen aina saanut liikunnasta ja treenistä hyvää oloa ja energiaa arkeen, minkä takia olen todella onnellinen että pystyn taas treenaamaan. Tärkeintä on, että huolehtii ruuan riittävyydestä ja levosta ja kuuntelee omaa kehoaan.

Treeni maistuu ja kroppa voi hyvin = parasta!

Olen pohtinut tämän blogin tulevaisuutta viime aikoina ja tullut siihen tulokseen, että haluaisin kirjoittaa tulevaisuudessa monipuolisemmin eri aiheista. Toki tulen edelleen tekemään paljon postauksia syömishäiriöön liittyen, mutta joka postaus ei tule enää käsittelemään kyseistä aihetta. Syitä tähän on useampia. Ensinnäkin, mielikuvitukseni ei riitä keksimään joka viikko uutta postausaihetta syömishäiriöön liittyen ilman, että ne alkavat toistamaan itseään, jolloin niiden pointti alkaa oman motivaationi lisäksi laskemaan :D Toisekseen syömishäiriö on päivä päivältä yhä pienempi osa elämääni, joten haluaisin käsitellä myös muita osa-alueita elämästäni. Haluaisinkin nyt kysyä teiltä, että kiinnostaako teitä myös muut kuin syömishäiriötä käsittelevät postaukset?

En vielä tiedä käytännön toteutuksesta varmasti, mutta ajattelin että ehkäpä viikoittaisista postauksista noin joka toinen voisi käsitellä syömishäiriötä ja joka toinen sitten jotakin muuta. Muut postaukset voisivat käsitellä esimerkiksi treeniä, ruokaa, lemmikkejä, muita harrastuksiani, opiskelua, muotia/vaatteita, jne. Olisin todella kiitollinen, jos kertoisitte, millaiset postaukset teitä kiinnostaisivat ja millaiset taas ei :)

Lempparimekko käytössä joka juhlissa :D

Toivottavasti tykkäsitte postauksesta <3
Haluaisitteko ensi viikolla ''mitä syön viikonloppuna'' -postauksen? Annathan palautetta tai ehdotathan haluamaasi postausta (mistä tahansa aiheesta) kommenteissa!

Kommentit

  1. Olisi mukava kyllä lukea muistakin aiheista, mutta kuitenkin lisäksi syömishäiriöön liittyvistä aiheista. Tämä blogi on kyllä ollut itselle suuri vertaistuki, vaikka olenkin jo tosi pitkällä parantumisessa (fyysisesti parantunut, mutta henkisellä puolella vielä työtä). Kiitos siitä!❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi <3
      Kiva kuulla, että myös muut aiheet kiinnostavat! Edelleen toki tulee syömishäiriöön liittyviä videoita :)

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Kokemukseni osastohoidosta

Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän omia kokemuksiani ja mielipiteitäni anoreksian osastohoidosta. Ensin vähän taustoja: Jouduin lasten sisätautien osastolle 24.4.2017. Olin siellä kaksi viikkoa ja yhden päivän. Tämän jälkeen olin vielä muutaman päivän nuorten psykiatrisella osastolla ja kotiuduin lopullisesti 12.5.2017. Aloitetaan siitä, että miksi jouduin osastolle. Painoni oli laskenut nopeaa tahtia, ja painokäyrässä se oli lähtenyt pystysuoraan alaspäin. Olin laihtunut kuukauden sisällä noin viisi kiloa. Tämän lisäksi minulla oli rytmihäiriöitä ja huimausta, sekä pulssini ja verenpaineeni olivat aika alhaiset. BMI:ni oli osastolle joutuessani jotain 15.9 ja 16.1 väliltä. Eli kyllä, osastolle voi joutua vaikkei olisi välittömässä hengenvaarassa! Lasten sisätautien osastolla oli säännölliset ruoka-ajat: aamupala kahdeksalta, lounas yhdeltätoista, välipala kahdelta, päivällinen neljän ja viiden välillä sekä iltapala kahdeksalta. Noudatin osastolla ravitsemusterapeutin laatim

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm