Siirry pääsisältöön

Seuraaja päättää päivän ateriat #2

Taas eräs ihanista lukijoistani on tehnyt minulle ateriasuunnitelman yhdeksi päiväksi! Viime kerrasta onkin jo aikaa yli puoli vuotta, hupsista :D Pyrin noudattamaan suunnitelmaa mahdollisimman tarkkaan, mutta otan tarvittaessa ''pakon edessä'' omia vapauksia. Ilmoitan kylläkin kaikista muutoksista sulkeissa postauksen yhteydessä :) Jos juuri sinä haluat minun noudattavan tekemääsi ateriasuunnitelmaa yhden päivän ajan, tsekkaa tämä sivu!

Maanantai 18.11.2019

Aamupala klo 7.30
  • kolme viipaletta kauraleipää + margariinia + juustoa + kasviksia
  • omena
  • lasillinen mantelimaitoa


Lounas klo 11.00
  • kasvissosekeittoa + n. 100 g raejuustoa
  • 1/2 sämpylä + margariinia + kasviksia (en ole varma, tarkoitettiinko suunnitelmassa puolikasta vai kokonaista sämpylää)
  • lasillinen piimää
  • jälkkäriksi Magnum Double Caramel -jäätelö
En siis ollut ennen maistanut tuota jäätelöä ja se oli kyllä tosi hyvää (mutta Magnum Double Raspberry on edelleen lemppari :D)


 Välipala klo 14.00
  • Valio Profeel (puolukka & vanilja) -rahka
  • banaani
  • lasillinen vettä
Nautin välipalani salitreenin jälkeen pukuhuoneessa :D


Päivällinen klo 17.00
  • härkismakaronilaatikkoa + ketsuppia
  • viipale kauraleipää + margariinia (ei kuvassa)
  • salaattia (joka oli sen verran ruokaisaa, että en ottanut extrapähkinöitä)
  • lasillinen mantelimaitoa

Iltapala klo 20.00
  • kaksi viipaletta ruisleipää + margariinia + (Port Salut-) juustoa
  • n. 2 dl vadelmia
  • lasillinen mantelimaitoa

Liikunta
  • alkulämmittelyt + koko kropan salitreeni + venyttelyt
  • n. 1 h koiranulkoilutusta
Olo oli päivän aikana ja jälkeen pääosin todella hyvä, vaikka aamupuuroa jäinkin kaipaamaan ja hieman kyllä turvotti illalla, kun viljoja tuli syötyä sen verran runsaasti... Itsellänihän vatsa turpoaa tietyistä viljoista välillä aika paljon, mutta en jaksa välittää siitä, koska rakastan leipää liikaa :D Oli muuten ihanaa syödä pitkästä aikaa makaronilaatikkoa! Kiitos suunnitelman laatijalle, oli todella mukavaa noudattaa sitä päivän ajan :)

Toivottavasti tykkäsitte postauksesta <3
Torstaina tuli syksyn yo-kirjoitusten tulokset! Itse kirjoitin siis keskipitkän ruotsin. Alustaviksi pisteiksi sain 240, mikä tippui YTL:n arvostelun jälkeen 338 pisteeseen, eli sain arvosanaksi E:n. Vähän jäi harmittamaan, kun jäin vain viiden pisteen päähän laudaturista (eli parhaasta arvosanasta), mutta olen silti tietenkin tyytyväinen arvosanaani. Kova työ siis palkittiin :) Kiinnostaisiko teitä muuten postaus, jossa kerron vähän tarkemmin siitä, miten valmistauduin syksyn yo-kirjoituksiin? Annathan palautetta tai ehdotat haluamaasi postausta kommenteissa!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruoka ja paranemisprosessi

Tässä postauksessa ajattelin kertoa omia mielipiteitäni ja kokemuksiani  siitä, mitä ja miten ja kuinka paljon kannattaisi syödä paranemisprosessin aikana, ja muitakin ruokailuun liittyviä juttuja. Painotan, että en ole minkään sortin asiantuntija, vaikka toki paljon sattuneesta syystä ravitsemusasioista tiedänkin. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten yksi malli ei ruoka-asioissa mitenkään sovi kaikille... Kuinka paljon? Kun puhutaan syömishäiriöstä (lähinnä anoreksia, bulimia, ortoreksia + niiden epätyypilliset muodot) toipumisesta, olennaista on korjata aliravitsemustila syömällä riittävästi. Kannattaa myös muistaa, että aliravitsemukseen ei aina liity alipainoisuutta... Riittävä määrä tietenkin vaihtelee iän, sukupuolen, pituuden, aktiivisuustason, jne. mukaan, mutta paranemisprosessin aikana ei ole mahdollista syödä liikaa! Joillekin sopii paremmin henkilökohtainen ateriasuunnitelma, toisille taas vapaampi malli, kuten MinnieMaud. Mitään tarkkaa ja täysin ehdotonta tavoitekalo

Mun pelko- ja turvaruoat

Tänään ajattelin kertoa, että mitkä ovat muodostuneet mun pelko- ja turvaruoiksi anoreksian aikana. TURVARUOAT 1. Puuro on mun turvaruoka varmaan aika monille tutuista syistä. Se on kevyttä ja terveellistä. Syön puuroa joka päivä aamupalaksi ja olen syönyt niin kauan kuin muistan. 2. Kasvisruoka on mulle turvallista syödä, koska se on terveellistä ja eettistä. Olin semivegetaristi ennen, joten kasvisruoka on senkin takia lähellä sydäntäni. Vaikka kasvisruoka onkin minulle turvaruoka, oma kasvissyöntini ei liittynyt millään tapaa syömishäiriööni. Ne olivat kaksi täysin erillistä ominaisuutta minussa, tai paremminkin; kasvissyönti oli ja on edelleen tärkeä osa minua, syömishäiriö toivottavasti ei... kuvan annos oli minulle kuitenkin haastava, koska se oli ravintola-annos (vohveli teriyaki-tofulla, kasviksilla, cashewpähkinöillä, paahdetulla sipulilla ja majoneesilla) 3. Kouluruoka sen takia, että se on usein kevyttä, sillä se kypsennetään yleensä uunissa ilm

Mun anoreksia äidin näkökulmasta

Epäilys Sallan anoreksiaan sairastumisesta heräsi joulun 2016 jälkeen. Salla muuttui sulkeutuneemmaksi, liikunnan harrastaminen lisääntyi, ruokavalio kapeni, mutta samalla kiinnostus ruokaan ja ruuanlaittoon lisääntyivät. Miksi sitten ajattelin näiden asioiden liittyvän anoreksiaan? Se johtui siitä, että olen itsekin sairastanut anoreksian lukioiässä. Kysyin Sallalta asiasta jo kun epäilykseni heräsi, mutta Salla ei myöntänyt mitään ongelmaa olevan. Talviloman jälkeen sain kuitenkin puhelun koulun terkkarilta, joka kertoi Sallan hakeneen apua. Tunsin toisaalta helpotusta ja toisaalta surua lapseni kohtalosta. En olisi toivonut tätä missään nimessä hänen kohdalleen! Tunsin myös myötätuntoa, koska minulla omien kokemuksieni myötä oli sentään jonkinlainen aavistus siitä, mitä Salla kävi läpi. Missään vaiheessa en ole tuntenut vihaa tai suuttumusta. Parin kuukauden päästä olimme siinä pisteessä, että Salla joutui osastohoitoon. Toisaalta oli helpotus, että vastuu siirtyi hetkeksi ammat